20 november 2007 -
Bijna 70 procent van de via internet gehouden marketingcampagnes starten niet op tijd. Het gevolg: verlies van nieuwe klanten en dalende tevredenheid bij bestaande klanten. Dit blijkt uit een enquête van SDL Tridion onder senior marketingpersoneel in de VS.
Kritiek belang Verder geeft 59 procent van de marketeers toe dat het web ‘van kritiek belang’ is voor hun wereldwijde merk- en marketingstrategie, maar dat een combinatie van langdurige interne goedkeuringsprocessen, achterstand van de IT-afdeling en het gebruikte systeem voor Web Content Management ervoor zorgt dat hun webcontent maar ‘tergend langzaam’ of op z’n best ‘moeizaam’ tot stand komt.
Vertraging
Driekwart van de marketeers actualiseert minstens eenmaal per week of zelfs dagelijks de inhoud van hun website. Toch worden de deadlines voor webpublicatie maar zelden gehaald: in minder dan één op de drie gevallen. Uit de vraag welke afdelingen het meest betrokken zijn bij het beheer van de website, blijkt dat de verantwoordelijkheid vrijwel gelijk verdeeld is over marketing, communicatie en IT. Veel te gecompliceerde interne goedkeuringsprocessen en ontevredenheid over het systeem voor Web Content Management worden door 52 procent van de respondenten genoemd als redenen voor de vertraging. Bijna de helft van de respondenten is het ermee eens dat overbelasting van de IT-afdeling een factor is in de vertraging.
Overbelast
Dit onderschrijft de mening van deskundigen dat de IT mensen overbelast worden met verzoeken voor webcontent, terwijl deze verzoeken gemakkelijker kunnen worden afgehandeld door de marketing- en communicatieafdeling. Nieuwe softwaretechnologie voor Web Content Management zou hier een oplossing bieden, stellen de opdrachtgevers van dit onderzoek.