19 november 2007 -
De manier waarop grote bedrijven vandaag de opvolging van hun kaderleden regelen is een echte ramp. Dat zegt Joseph L. Bower, professor business administration bij de Harvard Business School, in zijn boek 'The CEO Within; Why Inside Outsiders are the Key to Succession Planning.' Bower deed onderzoek naar de opvolgingstrategie bij grote multinationals en ontdekte dat 60 procent van die bedrijven geen formele procedures voor de opvolging van hun managementteam in plaatshebben. Dit meldt Express.be.
Objectief
Dat betekent uiteraard dat bedrijven makkelijker op zoek gaan naar kandidaten buiten de onderneming; binnenin is namelijk niemand voor zo'n rol klaargestoomd. Toch blijkt uit het onderzoek dat kandidaten van binnen de onderneming het meestal beter doen dan de zogenaamde 'outsiders'. Bower omschrijft de ideale kandidaat als een ‘inside outsider’: mensen die binnen het bedrijf actief zijn maar door de jaren heen voldoende afstand hebben behouden van de lokale tradities, ideologie en politieke spelletjes en zo dus de objectiviteit van een buitenstaander hebben weten te behouden. Die afstand is noodzakelijk omdat een van binnenuit benoemde CEO het bedrijf moet kunnen aanschouwen als iemand die het net heeft gekocht.
Drie kerntaken
Leiders hebben drie kerntaken, zegt Bower: zich een beeld vormen omtrent waar de wereld naartoe gaat, talent binnen het bedrijf identificeren en dat talent uitdagen. Het plannen van de opvolging vormt een integraal deel van deze taken. "De waarheid is dat de opvolging van kaderleden een kernverantwoordelijkheid is van de CEO. Opvolging is niet iets waar je tegen het einde van je mandaat aan begint; het moet een onderdeel vormen van de manier waarop het bedrijf geleid wordt." Hoe bereid je 'inside outsiders' voor op hun taak? "Begin 10 jaar geleden," luidt het laconieke antwoord. "Het vereist enorme investeringen in geld, managementtijd en geduld, want de leiders van morgen moeten worden getest en ondersteund."
Bron:Financial Times, Express.be