zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fout uiterlijk verzwakt boodschap CEO

19 november 2007 - Een fout uiterlijk verzwakt de inhoudelijke boodschap van de chief executive officer. Dat zegt Lidy Hartemink, chief executive officer (ceo) Gezondheidszorg bij Univé Verzekeringen. "Veel mensen beseffen niet hoeveel invloed kleding heeft op het behalen van je resultaat. Er dient een goede balans te zijn tussen de inhoud van de boodschap, de presentatie ervan en kleding. Belangrijk is om je in je doelgroep in te leven. De eerste indruk is daarbij de allerbelangrijkste."

Houd het simpel


Volgens Zabeth van Veen, imagodeskundige en directeur van adviesbureau ImagoMatch, houden topmensen van grote bedrijven het het best simpel. Een donkerblauw effen pak, van goede kwaliteit en passende snit, een wit overhemd en een effen das. Zwarte schoenen met leren zolen, zwarte kousen, geen sokken. "Met mooie manchetknopen kun je je onderscheiden." Grappig bedoelde Mickey Mouse-horloges of overdreven designklokjes zijn uit den boze. "Vergis je niet in de impact. Liever geen, dan een fout horloge. Ook in het buitenland leest men aan het horloge iemands status af." 

Buitenkant

"Jonge zakenmensen nemen mode steeds serieuzer, en praten er dus ook makkelijker over. Maar de huidige generatie chief executive officers heeft doorgaans veel minder de neiging om dit te doen. Mode staat voor hen voor de buitenkant. Zij willen praten over de inhoud, alleen dan denken ze serieus te worden genomen," zegt Martijn Lusink, creative & buying director van het kledingconcern Oger

Vrouwen

Voor vrouwelijke ceo’s gelden andere criteria voor uitstraling dan voor hun mannelijke collega’s. Uit vele onderzoeken blijkt, hoe hoger de functie, hoe sterker minder mooie vrouwen de voorkeur genieten. Psycholoog aan de universiteit van Denver, Jeremy Miles, observeerde hoe managers bij een Amerikaans bedrijf massaal kozen voor de minder goed uitziende vrouwelijk collega. Haar blonde én bloedmooie concurrente, met ook nog eens een aantoonbaar hoger IQ, had het nakijken. De verklaring: blond wordt nu eenmaal nog steeds niet geassocieerd met intelligentie.


Bron: FEM Business, Express.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kledingkeuze van invloed op promotie
 Stropdas nog steeds een must bij sollicitatie
 Uiterlijk sollicitant vaak belangrijker dan inhoud
 
 
reacties
 
emely dekkers  |   | 
26-11-2007
 | 
16:43 uur
Uiterlijk is naast innerlijk belangrijk bij hoe je overkomt, ook als CEO. Je kan maar een keer een eerste indruk maken en je optreden is sterkter als je binnenkant harmonieert met de buitenkant. En er is meer wat in harmonie moet zijn, namelijk ook de kleuren die je draagt. Als je je kleuren afstemt op de de ondertoon van je huid, ogen en haar, blijf je er altijd goed uitzien. Ook al ben je aan het einde van de dag moe en afgedraaid... Je blijft stralen.
Dus doe een kleurenanalyse bij een deskundige kleurenanaliste. Er zijn er verschillende in Nederland. Ik ben er een van..
Emely Dekkers
Johan  |   | 
20-11-2008
 | 
09:32 uur
We hebben nog een lange weg te gaan in Nederland, maar gelukkig ontmoeten wij steeds meer medestanders (zoals Lidy Hartemink van Unive en collega Emely) als het gaat om hoe je er in representatieve situaties het beste uit kan zien.

Getuige onze accountlist van de afgelopen 15 jaar winnen we snel terrein op de aanhangers van het traditionele donkere pak en witte overhemd (Zabeth van Veen)en de impact van modegoeroes (zoals Oger) maar er is nog veel advieswerk voor de komende jaren, zeker in deze tijd.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10