19 november 2007 -
Een fout uiterlijk verzwakt de inhoudelijke boodschap van de chief executive officer. Dat zegt Lidy Hartemink, chief executive officer (ceo) Gezondheidszorg bij Univé Verzekeringen. "Veel mensen beseffen niet hoeveel invloed kleding heeft op het behalen van je resultaat. Er dient een goede balans te zijn tussen de inhoud van de boodschap, de presentatie ervan en kleding. Belangrijk is om je in je doelgroep in te leven. De eerste indruk is daarbij de allerbelangrijkste."
Houd het simpel
Volgens Zabeth van Veen, imagodeskundige en directeur van adviesbureau ImagoMatch, houden topmensen van grote bedrijven het het best simpel. Een donkerblauw effen pak, van goede kwaliteit en passende snit, een wit overhemd en een effen das. Zwarte schoenen met leren zolen, zwarte kousen, geen sokken. "Met mooie manchetknopen kun je je onderscheiden." Grappig bedoelde Mickey Mouse-horloges of overdreven designklokjes zijn uit den boze. "Vergis je niet in de impact. Liever geen, dan een fout horloge. Ook in het buitenland leest men aan het horloge iemands status af."
Buitenkant
"Jonge zakenmensen nemen mode steeds serieuzer, en praten er dus ook makkelijker over. Maar de huidige generatie chief executive officers heeft doorgaans veel minder de neiging om dit te doen. Mode staat voor hen voor de buitenkant. Zij willen praten over de inhoud, alleen dan denken ze serieus te worden genomen," zegt Martijn Lusink, creative & buying director van het kledingconcern Oger.
Vrouwen
Voor vrouwelijke ceo’s gelden andere criteria voor uitstraling dan voor hun mannelijke collega’s. Uit vele onderzoeken blijkt, hoe hoger de functie, hoe sterker minder mooie vrouwen de voorkeur genieten. Psycholoog aan de universiteit van Denver, Jeremy Miles, observeerde hoe managers bij een Amerikaans bedrijf massaal kozen voor de minder goed uitziende vrouwelijk collega. Haar blonde én bloedmooie concurrente, met ook nog eens een aantoonbaar hoger IQ, had het nakijken. De verklaring: blond wordt nu eenmaal nog steeds niet geassocieerd met intelligentie.
Bron:FEM Business, Express.be
Uiterlijk is naast innerlijk belangrijk bij hoe je overkomt, ook als CEO. Je kan maar een keer een eerste indruk maken en je optreden is sterkter als je binnenkant harmonieert met de buitenkant. En er is meer wat in harmonie moet zijn, namelijk ook de kleuren die je draagt. Als je je kleuren afstemt op de de ondertoon van je huid, ogen en haar, blijf je er altijd goed uitzien. Ook al ben je aan het einde van de dag moe en afgedraaid... Je blijft stralen.
Dus doe een kleurenanalyse bij een deskundige kleurenanaliste. Er zijn er verschillende in Nederland. Ik ben er een van..
Emely Dekkers
We hebben nog een lange weg te gaan in Nederland, maar gelukkig ontmoeten wij steeds meer medestanders (zoals Lidy Hartemink van Unive en collega Emely) als het gaat om hoe je er in representatieve situaties het beste uit kan zien.
Getuige onze accountlist van de afgelopen 15 jaar winnen we snel terrein op de aanhangers van het traditionele donkere pak en witte overhemd (Zabeth van Veen)en de impact van modegoeroes (zoals Oger) maar er is nog veel advieswerk voor de komende jaren, zeker in deze tijd.