Vijf originele manieren om een project van de grond te krijgen
16 november 2007 -
Een nieuw project starten doet u niet alleen, daar moeten uw medewerkers ook volledig achter staan. Hoe krijgt u hen enthousiast? Begin met een spannende kick-off. Zibb presenteert alvast vijf voorbeelden om mee te beginnen.
1. Start een weblog
Uw verhaal top-down vertellen, is uit de tijd. Start een weblog op uw intranetsite. Bloggen is dé manier om uw visie te ventileren en om meningen uit te wisselen. U krijgt direct respons en weet snel waar de obstakels liggen.
2. Haal de buitenwereld naar binnen
Waarom moet uw organisatie eigenlijk veranderen? Laat het klanten, (oud-) medewerkers en relaties vertellen. Hun ervaringen hebben gegarandeerd meer impact dan uw peptalk.
3. Maak het interactief
Maak uw toekomstvisie concreet en herkenbaar in een interactief spel. Een voorbeeld: integriteit. Op de vraag of een medewerker integer is, zal vrijwel iedereen instemmend antwoorden. Integriteit stemt pas tot nadenken als individuele medewerkers met herkenbare dilemma's uit de praktijk worden geconfronteerd. 'Wat zou u doen als…'
4. Voer de concurrent op
Strik een concurrent om een verhaal te houden over de successen en valkuilen bij een recente verandering. Wat werkte wél, wat werkte niet? Geen animo bij de concurrent? Vraag een verandermanager om enkele aansprekende cases van vergelijkbare organisaties te presenteren.
5. Gebruik een metafoor
Metaforen helpen om complexe thema's over te brengen. Bedenk een aansprekende metafoor om uw einddoel een herkenbaar gezicht te geven. Geef de metafoor vorm in leuk of handig gebruiksartikel en laat 'm terugkomen in alle communicatie-uitingen.
Bron:Zibb