zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven niet klaar voor ‘Generatie Einstein’

15 november 2007 - Werkgevers moeten radicaal het roer omgooien willen ze erin slagen jongere werknemers aan zich te binden. Volgens de makers van de management bestseller 'Generatie Einstein' - winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs - houden teveel werkgevers vast aan ouderwetse hiërarchische structuren. De jongeren van nu pikken dat niet meer volgens de nieuwe - uitgebreide - Generatie Einstein editie.

Traditionele lokmiddelen werken niet meer


Ook lokmiddelen als het traditionele carrièreperspectief, geld en 'leasebak' spreken jongere werknemers steeds minder aan. De snellere, media-informatie-slimmere en sociaal vaardigere 'Einstein' generatie voelt zich thuis bij een bedrijf dat ruimte biedt aan persoonlijke ontwikkeling. Zo verwachten jongeren dezelfde openheid en onbeperkte toegankelijkheid die ze op internet gewend zijn: rechtstreeks met de allerhoogste directeur kunnen mailen of msn-en? Moet kunnen! Eerst jarenlang 'vloeren vegen' voordat je serieus wordt genomen? Dat is te saai: dan loopt de jeugd liever weg om een eigen bedrijf te starten want dat is veel makkelijker geworden in het huidige informatietijdperk. Bedrijven moeten zich aanpassen aan jongeren in plaats van andersom, vinden de schrijvers van Generatie Einstein, Jeroen Boschma en Inez Groen, beiden verbonden aan Nederlands grootste jongerencommunicatiebureau Keesie.

 
 Doorsturen   18 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Y vereist aanpassingen
 Werkgevers onderschatten veeleisende generatie Y
 Hoogopgeleide starter steeds veeleisender
 Jonge manager: functie-inhoud belangrijker dan salaris
 Leidinggeven aan de generatie Y
 
 
reacties
 
M. Huijgens  |   | 
15-11-2007
 | 
09:28 uur
Hoezo ''generatie Einstein''? Was het maar waar. De generatie waarop het betreffende stuk duidt wordt gekenmerkt door een gebrek aan ambitie, inzet, pure kennis en sociale vaardigheden. ''Generatie McDonalds'' is een betere aanduiding.
Indien betreffende generatie daadwerkelijk de drive, inzet en kennis aan de dag (zou willen)leggen van Einstein dan zou het opportuun zijn dat bedrijven zich ''aanpassen''. Echter, gelet op het feit, dat dit niet het geval is, is het als bedrijf beter te investeren in 40-, 50- en wellicht zelfs 60plussers, die wel dat profiel ten toon spreiden. Ook dat leidt tot een aanpassing door bedrijven.
Fokkelien von Meyenfeldt  |   | 
15-11-2007
 | 
10:08 uur
Generatie Einstein vind ik ook nogal overdreven, want daarvoor hebben wo- en hbo- afgestudeerden van de laatste paar jaar te weinig inhoudelijke kennis. Kunnen ze weinig aan doen, ligt aan het huidige onderwijs. Maar dat het ze ontbreekt aan ambitie, inzet en sociale vaardigheden e.d. - nee, integendeel. In mijn bedrijf hebben ouderen (ik ben ermee gestart vlak voor ik 60 werd) èn jongeren een plek. Geen generatiekloof, samen enthousiast werken aan een doel. En het loopt als een trein.
A Stuijt  |   | 
15-11-2007
 | 
10:27 uur
Alsof 't een eendenjacht is, om die ''generatie Einstein'' te plezieren! Maar 't zal gaan zoals altijd: elke geneneratie haalt zichzelf binnen in organisaties.
M Lindeboom  |   | 
15-11-2007
 | 
11:10 uur
@M.Huijgens: Jammer dat u iedereen over 1 kam scheert. Generatie Einstein is wellicht overdreven maar er zeker veel meer (beschikbare) informatie voor jongeren dan kennis bij ouderen die hun weg niet vinden naar de informatie. Kennis blijft niet altijd relevant de huidige jeugd is in staat snel om te schakelen ipv. vast te houden aan zoals u noemt: pure kennis.

Tuurlijk heeft u wel een beetje gelijk voor een grote groep jongeren althans. Maar vergeet niet dat de jongeren mét ambitie de wereld aan hun voeten hebben liggen en eraan komen!
Ron  |   | 
15-11-2007
 | 
11:10 uur
Beste M.Huijgens vooral het laatste stukje over de 40 etc. spreekt mee aan.
Helaas weten de werkgevers dit nog niet zo goed, vooral de groep boven de 55+ wordt geheel over het hoofd gezien.
We moeten toch tot 65 jaar blijven werken, dan is nog 10 jaar te gaan toch een goede investering!
De jeugd krijgt het voor het uitkiezen en heeft de nijging het zichzelf niet al te moeilijk te maken, want het weekend moeten ze uit.
Ernest Moonen FORWARD ECM  |   | 
15-11-2007
 | 
13:59 uur
Het is ook onze ambitie ondernemers te laten zien dat de hiërarchische structuur niet meer het succes van morgen bepaalt voor individuen respectievelijk ondernemingen. Cultuur des te meer.
Niet alleen omdat dit tegemoet zou komen aan een media-informatie-slimmere communicatie-trend, wel omdat met name de radicale verschuivingen in de -internationale, nieuwe- markten dit noodzakelijk maken. Hoe spelen we daar op in?

Met verwondering lees ik dat we nu al de onder meer sociaal vaardige 'Einstein'generatie zijn. Top niveau op zijn terrein, was deze Einstein.

Werken we er aan om een sterke speler in de nieuwe markten te worden / blijven dan kunnen we er m.i. niet omheen dat deze generatie zich ook meester maakt van vooral het weten en kunnen op specifieke, zich door hen zelf door te ontwikkelen, -nieuwe- vakgebieden. Naast perfect communiceren dus ook inhoudelijk verstand van de dingen hebben. Zo spelen we adequaat in op de snel veranderende markten en werken we aan de continuïteit van de onderneming.

Vanuit de praktijk van ons bureau voor verandermanagement zien we dat juist hier nogal eens een bottle-neck zit voor beide partijen:
op dit punt is het nu aan de hoogste bazen, die nog niet daartoe een ommezwaai gemaakt hebben, ruimte te creëren voor individuele ambities bottum-up.
De slimme 'allerhoogste directeur' heeft al lang alle poorten open staan voor diegenen die inhoudelijk + snel communiceren; ook deze directeur blijft meegroeien.

H. van de Ven  |   | 
15-11-2007
 | 
14:39 uur
Ik heb de indruk dat de jongeren van nu beter aangeduid kunnen worden als de ik-generatie. Het lijkt dat zij minder binding hebben met het bedrijf waar ze werken en vinden dat ook niet zo belangrijk. Het gaat er vooral om dat ze zelf beter worden van hun baan en als er nog wat beters voorbij komt zijn ze ook weer snel vertrokken.
Overigens kunnen en mogen we niet generaliseren. Er zijn gelukkig ook nog veel uitzonderingen.
icnivad  |   | 
16-11-2007
 | 
10:19 uur
Generatie Zweinstein is meer van toepassing.

De huidige generatie is hoofdzakelijk sociopatisch, consumerend en communicatiegeil. denken en plannen zijn de middelen om de aandacht te krijgen en vast te houden. Hun omgeving is applausvee.

Maar gelukkig betwijfelt ook niemand de kwaliteiten van Einstein!

Ik wacht de resultaten nog even af....
Saskia op de Weegh (28)  |   | 
16-11-2007
 | 
12:56 uur
Met grote verwondering lees ik de reacties op het artikel over de generatie Einstein. De negatieve uitlatingen die zo gemakkelijk over een nieuwe generatie worden geschreven. Heb je mensen uit deze generatie gesproken? Over wat hen drijft? Hun idealen? Ben je in hen geintereseerd?
Onlangs heb ik met een groep young professionals van 25-28 jaar een gesprek georganiseerd met 6 dames van 16. Dat was bijzonder! Een echt gesprek met iemand die 10 jaar jonger is. Zowel deze dames als de young professionals willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Het lukt deze young professionals niet altijd goed om hun talenten binnen een organisatie te ontwikkelen. Op www.watisjouwvraag.nl kunt u meer lezen over de vragen die ons bezig houden. Wij zijn benieuwd naar jouw vraag!
icnivad  |   | 
17-11-2007
 | 
10:03 uur
Intussen heb ik meer dan voldoende ervaring met generatie Y.

Als het niet op Google staat dan weten ze het niet. Ze denken dat alles is uitgevonden door hun generatie omdat de marketing zich hoofdzakelijk met deze consumentengeneratie bezighoud en ze vertelt dat alles nieuw is.

Ze zijn vaardig in het gebruik van (gemakzuchtige en idiotproofe) middelen, maar begrijpen deze totaal niet.

Ze zijn creatief omdat ze denken daarmee boven de massa uit te komen, maar doen allemaal exact hetzelfde. Ze zijn hierdoor nu gemarket als vernieuwde! en verbeterde! wijn in oude zakken.

Ikzelf wacht al sinds de 90'er jaren op de eerste oorspronkelijke ideën. Alles wat er nu is bestond in de 80'er jaren (in minder uitgekauwde vorm) immers al.

Zweinstein is wat gechargeerd, maar voor mij blijft dit de D-generatie.


Elja van Maanen  |   | 
18-11-2007
 | 
16:49 uur
Het is goed om als bedrijf te anticiperen op 'nieuwe kwaliteiten' zoals die van de huidige jongere generatie, maar dit hoeft niet alles overheersend om het beleid op af te richten. Het menselijk kapitaal bestaat uit meer leeftijdsgroepen dan alleen jongvolwassenen allen met 'eigen kwaliteiten' Alles gaat veel sneller dan vroeger,dat is waar, zo ergeren jongeren zich aan de traagheid van de wat oudere werknemer, maar hoe je het ook went of keert ''kennis bouw je gaandeweg op''. Daarom is het gewoon beginnen met het leren van het 'handwerk' heel goed. Elkaar aanvullen maar ook simpelweg met elkaar rekening kunnen houden, zal de onderlinge samenwerking binnen het bedrijf alleen maar ten goede zal komen. Opgebouwde kennis en relativerende vaardigheden zijn zeer waardevol voor bedrijven die hedendaags vaak aan allerlei veranderingen bloot staan.
m.a. aslander  |   | 
27-11-2007
 | 
00:49 uur
Ik denk dat iedereen die door heeft hoe de netwerk- en informatiesamenleving in elkaar zit, en snapt hoe netwerken werken, zeker met de mogelijkheden van nieuwe media niet zomaar genoegen meer neemt met hierarchisch gedrag.

Als je wat wilt bereiken op deze planeet moet je er voor knokken, niets gaat vanzelf. Dat was altijd zo en het zal zo blijven, enkelen daargelaten.

Wat ik me wel afvraag is hoe we de komende 15 jaar het gat gaan opvullen dat ontstaat als de baby-boomers met pensioen gaan. Ik voorspel dat we een drastisch tekort op de arbeidsmarkt gaan krijgen, dat we gelukki gaan oplossen door radicaal andere organisatievormen te omarmen. het netwerk-model heeft mijns inziens de toekomst.
Deborah  |   | 
12-01-2008
 | 
19:47 uur
Voor al de denigrerende reacties, hier een jonge student die ook vind dat er out of the box gedacht moet worden. Weg met de gevstigde orde die krampachtig alle macht in handen wil houden! Want laten we eerlijk zijn de meeste managers hebben de macht nodig.
''Je kunt een probleem niet oplossen vanuit hetzelfde soort denken dat tot het probleem heeft geleid'' Einstein

Verdiep je eens in de persoon van einstein voordat je de zogenaamde einsteingeneratie veroordeeld. Einstein staat in mijn ogen voor vernieuwing, zelfontplooing, nieuwsgierigheid, openheid van zaken en gelijkheid. Wie echt durft te kijken ziet dat er inderdaad meer waarde wordt gehecht aan deze zaken door een nieuwe generatie mensen. Dit is de toekomst, we kunnen vasthouden aan de oude patronen of we kunnen de oneindigheid aan mogelijkheden exploreren. Verandering komt er hoe dan ook.
''De mens die zich omringt met feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel'' - Einstein

Met dank aan: Wikipedia ;-)
M Lindeboom  |   | 
14-01-2008
 | 
16:30 uur
@Deborah, Helemaal mee eens maar ja dat is dan ook de generatiekloof die zelfs in dit artikel maar al te goed blijkt....!!

Alle denigrerende berichten hierboven zijn slechts van 'bange' managers die over hun schouder kijken wat wij aan het doen zijn. Maar wij verdiepen ons in hen en 1 milj. andere zaken en Trust me ze zijn niet zomaar 'bang'!

Het belangrijkste: Geloof in jezelf!

Generatie Y,X,D of wat dan ook, want dat is weer zo tradiotioneel hokjes denkwerk!

Winnen zonder strijd! (Sun Tzu)
S.D. Wijers  |   | 
15-01-2008
 | 
11:39 uur
Ik wordt een beetje moe van dat Generatie geneuzel. Hele generaties, bestaande uit oneindig veel verschillende individuen worden gemakshalve over één kam geschoren. Een stuk algemene en geleidelijke evolutie van de mens wordt als etiket geplakt op groep, afgeperkt door willekeurige jaartallen.
Is het nou écht zo nieuw dat jonge mensen zich het beste op hun plek voelen bij een bedrijf dat ruimte geeft aan persoonlijke ontwikkeling?
En zich het beste voelt bij een bedrijf wat mee gaat in de stand der techniek? Ik zelf heb als kind van de generatie niX meegemaakt hoe PC, Fax en later Email en Internet hun intrede deden in het bedrijf. En gut, gut, wat wereldschokkend, het ging me allemaal niet snel genoeg. Nee natuurlijk niet, want de dinosaurussen aan de top hadden zélf de wonderen van de Telex geintroduceerd, de mainframe aangeschaft en met Cobol gehobbied.

So, what else is new??
Glenn  |   | 
15-01-2008
 | 
12:29 uur
Hier een zeer jonge CTO, die ook z'n mening kwijt wil - voor de geïnteresseerden althans:

De nieuwe generatie heeft een hele hoop meer kennis te verwerken dan de voorgaande. We hebben de afgelopen 20 jaar een sterke informatisering meegemaakt: Opkomst van PC, mobiele communicatie (GSM), ...
Het vereist, voor de oudere generaties, aanpassingsvermogen om deze nieuwe technologieën te omarmen. Ik merk dat velen zich hopeloos aan papieren administratie vastklampen, en niet altijd weten om te gaan met jongeren die via zelfstudie op zeer korte termijn kunnen klimmen.

Dat is dan ook de kracht van de nieuwe generatie: Nite pure kennis (dewelke toch vergankelijk is), maar eerder snel terugvinden van informatie (cfr de Google opmerking van icnivad).
Deze informatie is niet altijd correct, het verifiëren van gevonden resultaten ahv meningen van collega's, andere bedrijfsituaties of concurrentie maakt dan weer het verschil tussen een goede en minder goede werkkracht.

Het is wél minder duidelijk wie nu een goede werkkracht is en wie niet. Je ziet de nieuwe generatie vaker achter een PC zitten en digitaal zaken verwerken, maar ziet minder visueel resultaat: Ze lopen niet met papieren rond, hebben weinnig fardes, hebben vaak zelfs geen bakje ''postvak IN''.

Let op, ik praat niet alles goed. Ik zie veel leeftijdsgenoten die inderdaad geen waarde hechten aan bedrijfsmissie, loyaliteit, networking etc. - je geraakt ergens door samen te werken, alleen ga je niet veel bereiken!
Dit leer je echter uit ervaring, als je in je jonge carrière niet met goede (people) managers te maken hebt gehad die 't voorbeeld geven, dan kan het even duren voor je alles doorhebt...
Dit, gecombineerd met de vraag naar een vlak bedrijfsmodel (tegenover piramidemodel), zorgt er weer voor dat de jonge werknemer sneller de zwaktes van z'n oversten ziet, en zonder ervaring (relativeringsvermogen, inzicht) zal het moeilijk zijn dan toch respect op te brengen.

Heb even geduld met deze mensen, zie dat ze in een goede omgeving zitten, en probeer ze bij te brengen dat hun oversten geraakt zijn waar ze zijn door bewezen diensten - desondanks hun zwaktes.
Klimmen zal enkel lukken als ze rekening houden met gevestigde waarden en daar hun plaats tussen vinden!
Roos  |   | 
17-01-2008
 | 
09:52 uur
Hoezo verwend of niet hard willen werken? Om ons toch maar even over 1 kam te scheren: Onze generatie wil geen tijd verliezen en wil keihard werken om onze EIGEN idealen te bereiken en iets moois neer te zetten. En niet die van de Baas, de winst van het bedrijf of iemand anders. No time to waste, geen grenzen aan de mogelijkheden!
Tom  |   | 
14-10-2010
 | 
07:54 uur
Er is een nieuwe website waar je antwoord krijgt op al je vragen met betrekking tot Generatie Einstein

(Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10