13 november 2007 -
Werkgevers die volgend jaar een leaseauto aanschaffen voor hun personeel krijgen met veel wijzigingen te maken. Dat meldt Bedrijvenloket.nl op haar site. Per 1februari 2008 wordt het bestaande tarief van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen) van 45,2 procent van de netto catalogusprijs verlaagd tot 42,3 procent. De vaste brandstofvermindering voor een benzineauto daalt van 1.540 tot 1.442 euro. En de vaste brandstofvermeerdering van 328 euro voor een dieselauto wordt verlaagd tot 307 euro.
CO2-uitstoot
Vanaf 1 januari wordt de fiscale bijtelling voor een auto van de zaak verhoogd van 22 naar 25 procent, met uitzondering van enkele duidelijk aangegeven milieuvriendelijke auto's waarvoor de bijtelling tussen 12 en 14 procent komt te liggen. Het gaat hier om auto's waarvan de CO2-uitstoot per kilometer niet meer bedraagt dan 95 gram bij dieselauto's en 110 gram bij overige auto's. Het wordt dus zeer aantrekkelijk een milieuvriendelijke auto te leasen.
‘De vervuiler betaalt’
Voor zeer onzuinige personenauto’s wordt per 1 februari een CO2-toeslag in de bpm ingevoerd om aanschaf van deze auto’s zwaarder te belasten. Hiermee wordt recht gedaan aan het principe 'de vervuiler betaalt' en wordt tegelijkertijd de prikkel om te kiezen voor een zuinige auto vergroot. De toeslag zal per gram CO2-uitstoot € 110 bedragen als een bepaalde grens wordt overschreden. Voor benzineauto’s wordt een grens van 240 gram per kilometer gehanteerd en voor dieselauto’s 200 gram per kilometer.
Bron:HR Praktijk
Al deze wijzigingen dienen meerdere doelen. Van genereren van een geldstroom richting de overheid naar gedragsverandering in mobiliteit. Eén van deze gedragsveranderingen is bijvoorbeeld de zelfbevestiging die mensen vaak zoeken door de keuze van hun auto. Snelle auto's, luxe en comfort zeggen iets over het (financiële) welbevinden van de eigenaar/chauffeur. Het imago van de chauffeur wordt mede bepaald door de keuze van de auto. Dit zal voorlopig nog wel zo blijven. Toch zal er in de komende jaren iets veranderen. Roken was nog niet zo gek lang geleden ''stoer''; nu ben je bijna een beetje zielig als je nog rookt. Zo zal dit ook met auto's gaan. Een auto met een milieulabel G is mogelijk nu nog ''stoer''; over enkele jaren zal dat imago omgeslagen zijn in het rijden in een auto met milieulabel A tot en met C is dan stoer. Wil je weten welke auto's welk automilieulabel hebben? Kijk eens op www.automilieulabel.nl
W v Domselaar
|
|
23
-
01
-
2008
|
12
:
20
uur
''De vervuiler betaald''... Lekker dan. Hype de global warming, zodat je daar mensen meer voor kunt belasten waarbij iedereen het daar mee eens is ook.
Ja, het wordt warmer, maar niet door onze CO2 uitstoot.
Als er maar belast kan worden zonder dat de massa gaat steigeren.
De overheid bepaalt wat 'stoer'is en wat dat moet kosten. Ze dwingen ons daarmee de door hen gewenste richting in. Die richting kennen zij dan tijdelijk financiele voordelen toe. Wanneer voldoende mensen in de gewenste hoek zijn gedreven worden ze weer in de nek getikt door het laten vervallen van de voordelen.
Ook met het milieulabel is het niet de vraag of, maar wanneer de tik zal worden uitgedeeld.
Gert
|
|
29
-
11
-
2009
|
20
:
33
uur
heel de co2 problematiek terugbrengen naar de zakelijke wagen is makkelijk, maar de zware vervuiling, namelijk de industrie aanpakken is net iets moeilijker, daar de overheidsbelangen daarin nogal conflicteren.
Ben blij dat ik in Belgie zit, mbt bijtelling, maar is hier zelfde kant aan het uitgaan.
moeten bedrijven de kilometervergoeding doorrekenen naar klanten toe ofzo?
Gert
L.K. Verburgh
|
|
30
-
11
-
2009
|
09
:
21
uur
Gelukkig heb ik een schone oldtimer op LPG. LPG is nu eenmaal een schonere brandstof, maar je wordt helaas door de overheid er voor gestraft met dubbele wegenbelasting. Een oldtimer is schoner met LPG als zo'n lelijke Prius en het is veel leuker op de weg en bovendien belastingvrij en maar 50 euro verzekering per jaar. Wellicht niet stoer Harry, maar ik pas voor een nieuwe schone auto (net als vele anderen). Ik kijk ook naar de kosten. Met al die nieuwe maatregelen incl. km heffing zullen meer zakenmensen overstappen in een oudere auto op LPG. Wordt het toch nog mooi op de weg. (en we zijn vrijgesteld van rekeningrijden!)
Wanneer de wegenbelasting en de BPM inderdaad volledig worden afgeschaft, wordt dan het rijden op LPG of diesel extra belast door hogere kilometerheffing? In dat geval wordt het weer financieel interessant om een oldtimer te gaan rijden. Zodra voldoende mensen dat dan weer doen zal de BD ook daar wel weer het bekende knuppeltje achter de oren doen neerkomen.
Arièta
|
|
30
-
11
-
2009
|
12
:
18
uur
Het geheel doet mij denken aan de ''milieu'' actie van de overheid over dit onderwerp van een paar jaar geleden: Schonere brandstof. Ter vermindering van de luchtvervuiling en de te hoge uitstoot van CO2.
Het kostte een paar centen per liter meer maar dan heb je ook wat: een schoner milieu.
De overheid is alleen vergeten te melden dat de meer vervuilde restbrandstof zo in dieselmotoren van schepen wordt gegooid en deze dus meer uitstoot en meer vervuiling opleveren.
Connect the dots, zou ik zeggen.
Ook nu kost het de eindconsument meer. En wat levert het op? De opwekking van stroom voor onder andere onze Hybride auto's komt volgens mij nog steeds veelal uit kolencentrales, in het buitenland, en daar verdient onze overheid dan ook weer een leuke cent aan.
Ik zou zo zeggen: Overheid, verbeter de wereld en begin voor de verandering eens met jezelf.