12 november 2007 -
Amerikaanse bedrijven die zich grote zorgen maken om de almaar stijgende kosten van de gezondheidszorg, nemen hun toevlucht tot een schijnbaar paradoxale benadering: ze betalen werknemers om gezonder te gaan leven. uit onderzoek van Watson Wyatt en de National Business Group on Health blijkt dat bedrijven die de kosten het best weten te beheersen en de productiviteit het meest verhogen degenen zijn die een breed scala aan gezondheidsbeleid voeren.
Financiële stimulans
Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven zegt dat ze financiële voordeeltjes bieden om werknemers te stimuleren hun gezondheid in de gaten te houden en te verbeteren, of dat ze dat volgend jaar gaan doen. In 2009 zullen naar verwachting zeven van de tien ondernemingen dit doen.
Betere prestaties
Uit het onderzoek bleek verder dat bedrijven met effectief gezondheid- en productiviteitsbeleid beter presteren: hun omzet per werknemer is twintig procent hoger, hun marktwaarde ligt 16,1 procent hoger en hun omzet per aandeel steeg met 57 procent tussen 204 en 2006. Bovendien zijn ze vijf keer minder kwijt aan verzuimkosten, vier-en-een-half keer minder aan langdurig ziekteverlof, vier keer minder aan kort ziekteverlof en drie-en-een-half keer minder aan algemene gezondheidskosten. "Op een paar uitzonderingen na, leggen bedrijven een steeds grotere nadruk op het verbeteren van de gezondheid en productiviteit van hun personeel," aldus Watson Wyatt. "Internationale concurrentie en de druk om efficiënter te werken leiden ertoe dat werkgevers er alles aan doen de kosten te beheersen en de productiviteit per werknemer te verhogen. Gezondheidsbeleid past daar perfect bij."
Geen negatieve actie
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat steeds meer bedrijven de gezondheid van hun werknemers willen gaan relateren aan de bedrijfsdoelstellingen. Bijna een derde van de ondervraagde ondernemingen doet dat al of is dit in 2008 van plan. Nog een kwart heeft dit voor 2009 op de agenda staan. Werkgevers implementeren ook steeds meer beleid om werknemers aan te moedigen gezond te blijven. Hoewel acht van de tien vinden dat werknemers zelfs verantwoordelijk zijn voor hun gezondheid, onderneemt slechts vier procent daadwerkelijk actie als ze dat niet doen. En hoewel tweederde vindt dat managers verantwoordelijk zouden moeten zijn voor de productiviteit, rekent slechts dertien procent de managers daar daadwerkelijk op af. De belangrijkste obstakels voor een effectief gezondheids- en productiviteitsbeleid zijn vooralsnog gebrek aan gegevens (45 procent) en organisatiestructuur (41 procent).