zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse medewerker rukt op als aandeelhouder

12 november 2007 - Participatieplannen, waarbij medewerkers aandeelhouder worden in hun bedrijf, rukken op in Nederland bedrijfsleven én werpen hun vruchten af. Dat zijn de voornaamste conclusies van een onderzoek van Van Lanschot Bankiers onder (grote) niet-beursgenoteerde bedrijven in met name kennisintensieve sectoren. Van Lanschot wijst echter ook op de risico’s als zo’n plan niet zorgvuldig wordt voorbereid.

Binden en motiveren


In een participatieplan krijgen managers of (in driekwart van de gevallen) alle werknemers onder bepaalde voorwaarden de kans aandelen te kopen in hun eigen bedrijf. Als belangrijkste doelen noemden de ondervraagde bedrijven het binden en motiveren van medewerkers. In veruit de meeste gevallen gaat het om certificaten van aandelen, waarbij het bijbehorende stemrecht wordt ondergebracht bij een administratiekantoor. 

Subtopper

Naar verluidt beschikt nu negen à tien procent van de Nederlandse bedrijven over zo’n regeling. Daarmee is ons land een subtopper achter de koplopers Frankrijk en Spanje, waar het juridisch en fiscaal een stuk meer gestimuleerd wordt.
Aanleiding voor het onderzoek is dat Van Lanschot bij zijn eigen adviespraktijken steeds vaker gevraagd werd naar de mogelijkheden van een participatieplan. "Die trend zien we de laatste anderhalf jaar en wordt veroorzaakt door de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor bedrijven meer moeite hebben medewerkers aan zich te binden, de economische groei en door het succes van dergelijke regelingen bij beursgenoteerde bedrijven. Mensen zien dat het werkt en gaan er dan vragen over stellen", zegt Jeroen Heine van Van Lanschot. 

Nut

De bank voor de rijken vroeg zich bovendien af of het nut heeft om managers en/of werknemers een direct belang in de eigen onderneming te geven. De ondervraagde bedrijven geven in elk geval in grote meerderheid (68 procent) aan van wel. De overige 32 procent geeft te kennen dat de participatieregeling ’ten dele’ aan de verwachtingen heeft voldaan.


Bron: De Financiële Telegraaf
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aandelen in eigen bedrijf stimuleren motivatie
 EU bepleit meer aandelenbezit van werknemers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10