7 juni 2002 -
Om de response van een commerciële website te vergroten is het belangrijk te weten hoe bezoekers de website bekijken. Internetters lezen niet echt, maar scannen, aldus Johan en Paul Verschueren.
De broers zijn specialisten op het gebied van direct e-marketing.
Koppen snellen Het leesgedrag van sitebezoekers is volgens hen het best vergelijken met dat van iemand die 's ochtends de voorpaginapagina van zijn krant bekijkt. Eerst gaat zijn aandacht naar de foto's en de grote koppen. Pas daarna beslist hij welk artikel hij zal lezen. Tot lezen komt het op internet echter nauwelijks, menen zij. Lezen op een computerscherm is immers vermoeiend en gaat traag, een vierde trager dan bij teksten op papier.
van rechts naar links Ook de oogbeweging van internetters is iets om rekening mee te houden. Uit onderzoek blijkt da e natuurlijke oogbeweging van rechts naar links gaat en maakt daarna een U-vorm, waarbij de U plat ligt, met de open kant naar rechts. De klassieke webpagina met inhouds- tafel in de linkermarge sluit dus beter aan bij de spontane oog- beweging dan een pagina met een inhoudsopgave aan de rechterkant.
Tips De marketing-adviseurs hebben een aantal tips om de response op uw website te vergroten:
1. Hou uw teksten kort en verdeel ze in 'scanbare' blokken 2. Gebruik korte alinea's en help de lezer met tussentiteltjes 3. Werk met lijstjes waarin u puntsgewijs uw betoog uiteenzet 4. Schrijf beknopte, maar duidelijke headlines 5. Hanteer een eenvoudige taal en vermijd complexe zinsconstructies 6. Gebruik kleur en foto's voor zaken waar u de aandacht op wilt vestigen
Bron:Responsecity