9 november 2007 -
Marketeers weten dat de toekomst van communicatie met consumenten interactief is. Vaak weet men echter niet hoe interactief contact mogelijk te maken. Larry Weber, expert op het gebied van internationale communicatie, beschrijft in zijn boek `Marketing to the Social Web` twaalf stappen die leiden tot een interactieve toekomst. MD Weekly zet ze op een rijtje.
Twaalf stappen
1. Verander de manier van denken over marketing. Alle eenrichtingsverkeer dient te verdwijnen uit de communicatie en transparantie en vertrouwen opbouwen zijn een eerste vereiste.
2. Zorg ervoor dat een merk tot leven komt. Merken moeten een weerspiegeling zijn van de contacten tussen consument en marketeer.
3. Vergeet de oude marksegmentatie en segmenteer op basis van mening, attitude, gedrag en voorkeur.
4. Leer te reageren op signalen van klanten, bijvoorbeeld door de klant een speciale aanbieding te doen.
5. Verdiep de communicatie door extra dimensies in te bouwen op basis van environmental marketing.
6. Heet consumer-generated content welkom.
7. Verspreid de juiste aandacht trekkende viral content.
8. Maak gebruik van productreviews van bestaande klanten.
9. Kies voor een papierloze benadering; alles gebeurt online.
10. Verander de strategie van top-down naar bottom-up.
11. Laat gebruikers bepalen wat de marketingaanpak moet zijn.
12. Biedt meerdere betalingsmogelijkheden en laat de klant zelf beslissen.
Bron:Brandweek, MD Weekly
Ik ben het helemaal eens met deze stellingen, echter we weten dat cultuur beton is, dus voordat deze inzichten geland zijn bij grote berdrijven zijn we heel wat jaren verder. dat de toekomst van interactiviteit op internet ligt bewijst ook de site van www.chatkantoor.nl waar je straks met honderden bedrijven kunt chatten in combinatie met desktop sharing etc.......... en dat alles onder de slogan ná het filmpje (in de bovenbalk)live info en advies wanneer het de klant schikt. Dus het wordt inderdaad ''power to the customer '' De tijd zal het leren