9 november 2007 -
Steeds meer grote ondernemingen bieden hun werknemers de gelegenheid zich bezig te houden met projecten die niet direct aan het werk gerelateerd zijn. Het doel is om meer creativiteit en innovatie binnen de onderneming te genereren. Dit staat te lezen op MD Weekly.
Tinkering time
Een voorbeeld hiervan is het Amerikaanse 3M. Werknemers van deze technologiegroep mogen vijftien procent van hun werktijd besteden aan hun eigen projecten. Deze zogeheten `tinkering time` houdt mensen inventief. De praktijk bewijst dat het werkt: zo zijn de gele Post-It stickers het resultaat van tinkering time bij 3M. Ook Google kent arrangementen om een creatieve werkomgeving te realiseren waarin werknemers vrijelijk en veilig mogen experimenteren. Opmerkelijke uitkomsten hier zijn gmail en de vluchtsimulator bij Google Earth.
Aantrekkelijk
Dergelijke initiatieven vergroten niet alleen het innoverende vermogen van een onderneming, ze maken de onderneming ook aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Veel ondernemingen zijn echter huiverig voor zulke initiatieven. Hun argument is vaak dat alleen grote organisaties zich dergelijke arrangementen kunnen permitteren. Onzin, zo stelt Cary Cooper, professor organisatiepsychologie aan de universiteit van Lancaster. Volgens Cooper hebben mensen gewoon tijd nodig om innovatieve ideeën te genereren
Bron:Financial Times, MD Weekly