zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succesvol integreren na overname in vijf stappen

8 november 2007 - De integratie van fusiepartners bepaalt het succes van een fusie of overname. Een goed integratieproces begint eigenlijk al ver voor de uiteindelijke overname en bestaat uit vijf stappen. Allereerst wordt het integratieteam samengesteld en worden de uitgangspunten vastgelegd. De integratie moet concreet gestalte krijgen binnen 180 dagen na de fusie of overname. Succes wordt ten slotte geborgd door het opstellen van een pr- en communicatieplan en een risicoanalyse. Dit meldt MD Weekly.

Doelbeschrijving


Idealiter is een integratieteam breed en bestaat het uit directeuren van beide organisaties, financieel verantwoordelijken van beide organisaties en hr-medewerkers van beide organisaties. In de uitgangspunten wordt vastgelegd wat het doel is van de overname. Dit moet betrekking hebben op groei, synergie en integratie.
Controle, communicatie, analyse
Controle geschiedt aan de hand van het 180-dagenplan. Dit focust op de vier cruciale elementen bestuur, management, financiën en infrastructuur. De communicatie moet planmatig aangepakt worden en vanuit een centrale communicatiestaf die zowel de interne als de externe communicatie coördineert. De risicoanalyse richt zich ten slotte op vijf probleemgebieden: cultuur, draagvlak, managementkwaliteiten, locatie, en ICT.


Bron: MD Weekly
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succesvol overnemen is niet moeilijk
 Slechts één op tien fusies echt succesvol
 Niet cultuur maar manager oorzaak van mislukte fusie
 Fusies mislukken door slechte communicatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10