zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Moment van stilte bevordert innovatie

8 november 2007 - Even nadenken in stilte tijdens een vergadering levert meer nieuwe ideeën op dan alleen discussie. Het bevordert de innovatie bij een onderneming. Dat is de belangrijkste conclusie van onderzoek door Arne de Vet die 16 november promoveert. Hierover bericht onder andere Zibb.

Minder creativiteit


Volgens de econoom van de Universiteit van Tilburg nodigt de huidige werkwijze van bedrijven steeds minder uit tot creativiteit. De werkdruk neemt toe en er wordt steeds meer vergaderd, deels omdat groepsdebat volgens veel managers tot nieuwe ideeën leidt. Maar De Vet toont aan dat reflectie in stilte, al is het maar even, effectiever is. 

Veel taken tegelijk
"Tijdens vergaderingen moeten deelnemers veel taken tegelijk uitvoeren. Ze moeten luisteren, ideeën bedenken, opletten wanneer ze die ideeën naar voren kunnen brengen en reacties van anderen peilen."
Volgens hem slaagt zeker de helft van de mensen er in zulke situaties niet in tot iets creatiefs te komen. Vooral introverte mensen hebben baat bij een korte stilte. 


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De beste ideeën ontstaan ook op de werkvloer
 Stilteritueel schroeft bedrijfsresultaten omhoog
 Tien tips voor succesvolle vergaderingen
 Chaos domineert vergaderingen
 
 
reacties
 
JJT Hensen  |   | 
8-11-2007
 | 
08:37 uur
''In de stilte komen de beste ideeen. Daarna is de stilte afgelopen''. In die stilte ben je weg van de waan van de dag, er is afstand tot de brei waar je anders midden in zit. De stilte zorgt volgens mij dat andere opgeslagen info in je hoofd veel gedoseerder langs komt zodat er sneller lampjes gaan branden en linken ontstaan. Het idee zit nl. al in je hoofd alleen de omstandigheden om er bewust van te worden lenen er zich vaak niet voor om op de gedachte komen. Echte stilte bestaat trouwens niet. Er gonst altijd wel iets. Als je in jouw werk of in een brainstormfase ergens veel te dicht op zit, dan is de kans groot dat je het niet ziet of dat het op het puntje van de tong hebt. Houdt maar eens een boek tegen je neus en ga het lezen. De inhoud komt niet binnen en blijft vaag maar je kent wel de titel van het boek. Zo werkt het. Neem afstand en beinvloed de omstandigheden waarin je wilt denken. Pak bv. een ontspannen boek met ver in je achterhoofd de wens voor een oplossing of het idee dat je nodig hebt. Het kan goed zijn dat je in het boek een woordje tegenkomt die net die link naar de gewenste gedachte maakt. De stof wordt afgehaald van de verborgen en toch aanwezige oplossing. Dat heet ont dekken.
Ron  |   | 
8-11-2007
 | 
09:07 uur
Dat weten we toch al lang, maar de laatste jaren praten we toch alleen maar over tijd is geld.
Wanneer ik bij bedrijven naar o.a. vergaderingen kijk en met voorstellen kom tot een andere wijze van aanpak, dan komt de vraag van “wat gaat me dat kosten” , meerdere malen op tafel.
Hierbij geeft de leider duidelijk aan dat hij uitsluitend op kostenreductie, i.p.v. de opmerking, wat levert het mij op, dus de kans om meer te verdienen en komt er zeker geen
Vernieuwing in dat bedrijf. Door even afstand van zaken te nemen, komt er ruimte voor nieuwe ideeën en creativiteit en dat levert zeker winst op.
Lang geleden alweer gingen we vaak de “hei” op en dat vanuit alle lagen van het bedrijf.
Daar kon je ven los van de werkplek en werkdruk op adem komen en kijken waar je mee bezig bent. Dan benut je de eigen deskundigheid en de eigen kennis van het bedrijf en de processen beter dan door veel te vergaderen.
Nu zal dit wel weer leiden tot vele acquisitiereacties van commerciële bedrijven, die dit al jaren doen. Hopelijk gaat de discussie meer naar de kant van het onderwerp, kijk eens hoe zo af en toe ruimte maakt en ook andere de kans geeft om vanuit een helikopter view naar de zaken te kijken.

Mirjam.nu  |   | 
8-11-2007
 | 
10:50 uur
Zoals al eerder onderzocht is, gaat alle drukte in het werk - gejaagd vergaderen, emailen, bellen, slechte stukken lezen, ongeconcentreerd met status en prestatie bezig zijn - ten koste van de intelligentie. En ja, dus ook van de creativiteit. Daarom zouden nog veel meer bedrijven hun medewerkers moeten leren mediteren. Doseren. Dat kan trouwens heel goed in de vorm van online coaching.
J. Ricks  |   | 
8-11-2007
 | 
13:03 uur
Uit een psychologisch onderzoek bleek dat het effect van een paar minuten heel bewust en lichamelijk ''iets'' doen even groot en goed is voor je concentratie/verfrissing en creativiteit. Iets doen zou van alles kunnen zijn, waarbij je lichamelijke activiteit hebt en je geest leeg kunt maken, terwijl je probeert je bewust te zijn van je houding spieren en beweging. Als voorbeeld werd genomen strijken en stofzuigen. Je kunt ook een prikkelvrij moment creëren en even je geest losmaken van je dagelijkse sores.
Prima plan dus om even een moment te creëren waarbij je loskomt van de materie.
Nu nog kijken in welke omgeving men dit wel wil doen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10