zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds minder persoonlijk contact op werkvloer

7 november 2007 - Het persoonlijk contact op de werkvloer komt steeds meer onder druk te staan, zo concludeert onderzoeksbureau Motivaction na een enquête. Dit meldt Zibb. Oorzaak van de afname van persoonlijk contact is vooral de e-mail, stellen de ondervraagden. Collega's lopen niet meer bij elkaar langs maar sturen 'even' een e-mailtje en dat zorgt voor een minder prettige werksfeer, aldus de onderzoekers. Maar liefst 93 procent van de werknemers geeft aan dat écht persoonlijk contact de werksfeer verhoogt.

Eigen schuld


Ook al is volgens veel werknemers de mail debet aan weinig persoonlijk contact, we zorgen er zelf voor dat het afneemt. Eén op de twee Nederlanders mailt of belt een collega, terwijl hij of zij net zo makkelijk even langs kan lopen. Volgens het onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van Douwe Egberts, bestaat er onder de werknemers wel een grote behoefte aan persoonlijk contact met collega's. Ruim 50 procent van de werknemers zou vaker met zijn collega's 'face-to-face' in contact willen komen. Maar liefst 93 procent van werkend Nederland zegt zelfs prettiger samen te werken als er sprake is van persoonlijk contact. Van de ondervraagden zegt 91 procent dat een persoonlijke manier van werken de samenwerking bevordert en daarmee zorgt voor een hogere arbeidsproductiveit. 

E-mailloze vrijdag
In de strijd tegen verslechterde interne communicatie experimenteren grote Amerikaanse bedrijven met een e-mailloze vrijdag, zo meldt De Volkskrant. Op 'no e-mail Friday' wordt het interne e-mailverkeer zoveel mogelijk stilgelegd. Voor overleg of het oplossen van problemen moeten medewerkers langslopen bij collega's in plaats van te e-mailen. Door de e-mailloze vrijdag zou ook het aantal e-mails op de overige dagen flink dalen, aangezien medewerkers zich door het verbreken van hun routine meer bewust worden van hun eigen gedrag.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemers zijn gek op e-mail
 Eén op vijf vecht conflict uit via e-mail
 E-mailjunkies zijn productiefste werknemers
 Vijf tips om beter te netwerken
 E-mail verdringt persoonlijk contact met collega's
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
7-11-2007
 | 
09:20 uur
Personal scans (Diepte-interviews) zijn een heel goed wapen tegen slechte(r wordende) communicatie.
John  |   | 
7-11-2007
 | 
11:05 uur
Tja die werknemers willen graag wat mutsen met elkaar (grapje) Het probleem is dat het persoonlijk contact vaak over zaken gaat die niet de brdrijfsvoering raken, inefficient dus. Ik heb een oplossing die ook binnen www.chatkantoor.nl mogelijk is en wel een chatapplicatie met video, hierdoor kunnen mensen elkaar zien en zaken bespreken, is vaak zakelijker en kan ook bewaard worden. Tevens kun je ook met desktop sharing persoonlijk contact (althans bijna persoonlijk) koppelen aan het kijken naar elkaars schermen. In de pauze kan men dan wel even op elkaars schoot zitten :)
Ron  |   | 
7-11-2007
 | 
12:39 uur
Het is dus de gemakzucht van de werknemer zelf, die dit veroorzaakt en niet de werkdruk, stress of andere zaken.
Het even snel een mailtje schrijven i.p.v. even de persoon, die soms in het kantoor naast de ander werkt, lijkt tijdwinst te geven.
Helaas bezorgt dat mailtje tijdverlies voor de ontvanger, want dagelijks loopt de mailbox vol.
Ik heb het zelfs meegemaakt, dat 2 mensen, die tegenover elkaar met hun bureau zaten, elkaar mailde i.p.v. even hun hoofd boven de monitor te houden en elkaar aan te spreken.
Het gemakt dient de mens, maar werkt net zo snel tegen je.
Persoonlijk contact is een van de levensbehoefte van de men en je blijft zelf verantwoordelijk hoe je communiceert met andere mensen.
Dus weer vanuit de baas op gaan leggen dat er een mailloze dag komt, is de reinste kolder.
Kom op gedraag je gewoon als mens en heb echte belangstelling in elkaar al collega’s.
Daar hebben we geen onderzoek voor nodig.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10