zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Technologiebedrijven modern en professioneel

5 november 2007 - 'Goed in innovatie en productontwikkeling, verkopen ho maar'. De beeldvorming over technologiebedrijven is soms hardnekkig en berust op misverstanden. Uit een onderzoek van EIM blijkt dat technologiebedrijven in het MKB zeer modern opereren: zij doen niet alleen meer aan innovatie, maar ook aan marketing. Bovendien hebben zij een moderner HRM-beleid dat meer ruimte laat aan medewerkers, en een strategie die verder gaat dan alleen het nalopen van klanten. Technologiebedrijven weten zich goed te onderscheiden van andere bedrijven en ervaren dan ook minder concurrentie.

Van nieuwe kennis naar praktische toepassingen


Een technologiebedrijf is een bedrijf dat nieuwe producten of diensten verkoopt en/of ontwikkelt die zijn gebaseerd op nieuwe technologie. Als onderdeel van hun activiteiten vertalen technologiebedrijven wetenschappelijke kennis in praktische toepassingen. Daarmee leveren zij een bijdrage aan het verhelpen van de Nederlandse kennisparadox: excellent wetenschappelijk onderzoek, maar te weinig vertaling daarvan in concrete producten. 

Open en niet formeel
Technologiebedrijven in het MKB hebben een 'open' karakter: zij werken veel samen met andere bedrijven en instellingen om kennis uit te wisselen en op ideeën te komen. Bovendien is hun strategie behalve op innovatie ook op marketing gericht. Zij hebben daar vaker dan reguliere MKB-bedrijven speciale mensen voor in dienst. Ook zien zij in het ontdekken en benutten van marktmogelijkheden vaker een kerntaak. In vergelijking met reguliere MKB-bedrijven zijn technologiebedrijven minder geneigd om voor hun medewerkers zaken op papier vast te leggen en te formaliseren. Tegelijk bieden zij vaker dan gemiddeld winstdeling- of bonusregelingen, aandelenplannen en mogelijkheden voor thuiswerk. Technologiebedrijven gaan op informele wijze met hun personeel om en laten hen meer ruimte voor eigen verantwoordelijkheden en resultaten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Unified Communications hoog op investeringsagenda
 Overheidssteun goed voor innovatie, overheidsbemoeienis niet
 Top heeft wél vertrouwen in it-afdeling
 Veranderende organisaties vragen om nieuwe rol CIO
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10