5 november 2007 -
Meer dan de helft van de Amerikaanse senior managers spreken zelden – als ze dat al ooit doen – met hun HR-afdelingen over de problemen waar ze tegenaan lopen. Uit onderzoek van Veritude blijkt bovendien dat deze situatie niet snel zal veranderen. De HR-afdeling wordt duidelijk nog steeds niet vertrouwd met het grote, strategische geheel.
Niet betrekken
Meer dan de helft van de 101 ondervraagde managers geven toe dat ze geen gefundeerde relatie met HR hebben en dat het niet eens bij ze opkomt die afdeling te betrekken bij hun plannen. Van de 99 ondervraagde HR-managers vinden ook de meesten dat de ondernemingen hun rol daarin minimaliseert.
Werven heeft prioriteit
Toch geven beide kanten toe dat het werven van talent topprioriteit heeft. bijna een kwart van de algemeen managers en een vijfde van de HR-managers zeggen dat HR niet betrokken is bij het ontwikkelen van een strategie daarvoor of alleen betrokken is bij de uitvoering. Slechts de helft van de algemeen managers vindt dat HR goede financiële inschattingen kan maken (tegenover acht van de tien HR-managers). Beide kanten verwijten elkaar niet goed om te gaan met alledaagse problemen. Een vijfde van de algemeen managers vindt dat HR niet in staat is de goede mensen te vinden en niet tegemoet weet te komen aan de belangen van de onderneming. HR-managers aan de andere kant vinden dat algemeen managers te vaak onrealistische deadlines stellen, niets begrijpen van personeelskwesties (hoe moeilijk het bijvoorbeeld is om gekwalificeerde kandidaten te vinden) en inconsistent zijn.
Meer samenwerking
James McCoy, senior vice president consulting van Veritude: "Hoewel dit onderzoek uitwijst dat er nog veel verbeterd kan worden aan de relatie tussen algemeen en HR-managers, herinnert het ons ook weer aan het enorme belang van het vinden en behouden van talent. En dat benadrukt weer hoe belangrijk het is dat de twee groepen nader tot elkaar komen." Positief is dat beide kanten het erover eens zijn dat HR meer betrokken moet worden bij het personeelsbeleid en de uitvoering daarvan. Het is vooral aan HR om die relatie te verbeteren. Onder andere door zich beter te profileren en de overige managers te gaan benaderen en behandelen als klant. Zij moeten op hun beurt beter op de hoogte gesteld worden van zaken die in de rest van de organisatie spelen. Alleen dan kunnen beide partijen optimaal aan elkaar tegemoet komen.
Ik heb ervaren dat in veel grote bedrijven de HR-afdeling geen idee heeft wat zich afspeelt op de werkvloer. Er wordt vaak geklaagd over de HR-afdeling, maar men durft zich nergens over uit te spreken uit angst om 'negatief' te worden gevonden. Daarnaast lijkt bij sommige HR-afdelingen vaak grootheidswaanzin te heersen.