2 november 2007 -
67 procent van alle medewerkers op midden en lager niveau heeft het vermoeden dat collega's onbewust wel eens een verkeerde versie van documenten hebben gepresenteerd. Tien procent verwacht dat de onjuiste informatie vervolgens elders opnieuw is gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van Tower Software in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Sommige medewerkers houden zich stil als ze er achter komen dat ze foutieve informatie hebben verstrekt. Ook al kan de misinformatie grote gevolgen hebben voor het bedrijf.
Grote gevolgen
Een op de zes medewerkers liegt over fouten die zijn ontstaan door verkeerd versiegebruik bij presentaties aan collega's, het management, leveranciers of klanten. Mannen doen dit vaker uit schaamte dan hun vrouwelijke collega's. "De schaamte verbleekt als je kijkt wat de gevolgen kunnen zijn voor het bedrijf op zich", vertelt Paul Brenchley van Tower Software. De onderneming kan er klanten door verliezen, voor het gerecht worden gesleept, personeel verliezen, slechte publiciteit halen en zelfs bepaalde complianceregels niet halen. Brenchley wijst er op dat het onderzoek alleen de gevallen toont die aan het licht zijn gekomen. "Het probleem is waarschijnlijk veel groter, zeker als de fouten zich verder opstapelen door hergebruik van incorrecte of verouderde computerbestanden, documenten en e-mails."
Gevolgen
63 procent van de ondervraagde medewerkers heeft inderdaad gevolgen gemerkt nadat ze incorrecte informatie hadden gebruikt. Volgens acht procent van hen werden juridische stappen genomen tegen hun bedrijf, zeven procent kwam slecht in het nieuws en zes procent verloor er zelfs klanten door.
Bron:Computable
Bijzonder ergelijk, document-templates met een 'Versie', 'Gemaakt door' tabel. Of bestandsnamen met 'versie XX' erin. Terwijl er fraaie en makkelijk te gebruiken software voor is, waaronder MS Office.
Tip als je versiebeheer wilt gebruiken, zonder geld uit te geven: GoogleDoc en soortgelijke webapplicaties als Zoho ondersteunen versiebeheer en samenwerken aan een document.