Nederlandse bedrijven gaan komende jaar slechter betalen
1 november 2007 -
Het betaalgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven verslechtert. Dat is de voorspelling van een derde van de credit managers in Nederland. Grote bedrijven hebben het meest last van te laat betalende klanten. Uit de Credit Management Trendmeter van OnGuard blijkt overigens verder dat er de afgelopen twee jaar duidelijk sprake is van een verbetering van de betalingsmoraal in Nederland. Drie op de vier respondenten vindt dat de huidige betalingsmoraal van de Nederlandse bedrijven redelijk tot goed is.
Creditmanagement
"Hiermee wordt bewezen dat de toenemende aandacht voor credit management, in combinatie met het gebruik van gespecialiseerde software, leidt tot het sneller betalen van rekeningen. De gemiddelde betalingstermijn is het afgelopen half jaar gezakt van 39,6 naar 38,2 dagen, een duidelijke verbetering." aldus Edwin Merk, commercieel directeur OnGuard. Echter, één op de drie respondenten verwacht dat de betalingsmoraal het komende jaar zal verslechteren. "Opmerkelijk," aldus Merk. "Blijkbaar verwachten credit managers een verslechtering van de economie met als gevolg een verslechtering in het betalingsgedrag van bedrijven."
Weinig klantenkennis, slechter betalen
82 procent van de grote bedrijven (500+) heeft last van te laat betalende klanten, bij bedrijven met twintig tot 100 werknemers is dit 59 procent. "Het klantencontact bij grote bedrijven is vaak minder persoonlijk dan bij de kleine bedrijven. Dit is één van de oorzaken," verklaart Merk. Meer dan 90 procent vindt klantkennis erg belangrijk voor goed credit management. Slechts twee procent van de respondenten geeft aan dit iets voor de accountmanager te vinden. "Juist op de financiële afdelingen binnen een bedrijf is de klantkennis erg belangrijk: het is de basis voor het innen van je openstaande facturen. Als je goed op de hoogte bent van de financiële situatie waarin je klant verkeerd kun je daarop inspelen en dan is de kans op betaling door de klant groter," verklaart Merk.