31 oktober 2007 -
Is het griepseizoen bij u in het bedrijf ook weer aangebroken? Een spontaan opkomende griepaanval blijft het beste smoesje voor werknemers om zich ziek te melden bij de baas. Bijna twintig procent van de medewerkers gebruikt de griepsmoes bij een verzuimdag. Dit komt naar voren uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder bijna 400 respondenten.
Onterecht thuis
Iets minder dan de helft van de medewerkers meldt zich wel eens ziek terwijl hij dat niet is. Griep is de meest gebruikte smoes. Het wordt gebruikt door 57 procent van de respondenten. Bijna één op de vijf werknemers gebruikt een bezoek aan de tandarts of de dokter als schijnreden. Uit het onderzoek blijkt ook dat een op de drie werknemers de ziekmeldingen van collega's altijd voor waar aanneemt.
Bron:Nu.nl, HR Praktijk
Waarom niet terug naar de situatie van voor september 1994 toen er huisbezoeken plaatsvonden? Meerkosten wegen waarschijnlijk ruim op tegen besparing cq minder ziekmeldingen en dus meer werkbare dagen. Als de thuissituatie wordt meegewogen, zal aantal ziekmeldingen waarschijnlijk verder dalen.
Een oud onderwerp dat al vaker is opgenomen in Managersonline.
Het maakt niet uit wat voor smoes de mensen verzinnen, het geeft wel aan dat deze werknemers zich weinig betrokken voelen bij het bedrijf.
Daar zit de echte uitdaging voor de werkgever. Alle middelen zoals de Poortwachterwet, Arbo-diensten, ziekte en verzuimreglementen is achteraf gedrag!
Preventie zit altijd aan de voorkant en daar moet je de prioriteiten leggen.
Werknemers die met plezier werken, zich gewaardeerd voelen en hun deskundigheid mogen gebruiken, die melden zich pas ziek, wanneer ze echt niet meer kunnen komen.
Een goed sociaal en betrokken personeelsbeleid is daar aan de grondslag.
Misschien dat de HR managers daar weer eens aan kunnen werken, komen ze eindelijk weer een keer positief in beeld bij de directie en de werknemers! (Zie de discussies van de afgelopen weken)
heer R Wit
|
|
31
-
10
-
2007
|
16
:
04
uur
Beste werkgevers. Zoek het eens bij uw eigen gedrag. Oorzaak en gevolg. Daarbij is het ook wel heel erg kort door de bocht dit verhaal. De zogenaamde onderzoeksburo's hebben niets beters te doen zeker. Werkdruk en een gebrek aan goed management is de grootste veroorzaker van ziekte en uitval. Ga daar eens aan werken in plaats van aan dit suf geneuzel.
Dave S
|
|
1
-
11
-
2007
|
03
:
51
uur
Spijker op de kop Ron, ik ben het hier volkomen mee eens.
Een tevreden mens heeft meer positief energie, minder reden te klagen, meer reden om mee te werken aan verbeteringen en is een stimulans voor collega's om zich heen.
Steek hier wat tijd en geld in voor een lange termijn betrokkenheid en alle positieve reacties die daar uit voort vloeien !
mevrouw M.J. Ooyen
|
|
1
-
11
-
2007
|
21
:
01
uur
Een werkgever kijkt liever naar zijn cijfertjes dan naar zijn personeel. Het zo een kwestie van beide moeten zijn. Winst maken met plezier dat zou voor elk bedrijf het motto moeten zijn.
Een tevreden werknemer in een bedrijf is beter voor de aandeelhouders. Namelijk minder ziekte,minder uitval,extra inzet van medewerkers.
Wat dus ook in de bedrijfresultaten zullen meewegen.
OP een 1 of andere manier lijken managers bang te zijn om hun mensen af en toe een compliment te geven. Wel als er iets mis is dan krijg je de wind van voren,maar als iets goed gaat,durft niemand hier iets van te zeggen. Waarom toch?