Starters verschillen enorm maar niet over toekomstverwachtingen
16 oktober 2007 -
‘De starter’ bestaat niet meer en kan dus ook niet als zodanig benaderd worden. Dit is een van de belangrijkste conclusies uit de eerste Motivatie Monitor van Nobiles Media, een jaarlijks onderzoek onder ruim 2.100 starters waarin de drijfveren van starters op de arbeidsmarkt in kaart gebracht worden. Hieruit blijkt verder onder andere dat starters de toekomst weer rooskleurig tegemoet zien: 52 procent verwacht dat werkgevers om hen zitten te springen.
Gerichtere benadering
Nobiles segmenteerde de starters op de arbeidsmarkt in vier groepen en laat zien dat deze veel minder identiek zijn dan aanvankelijk gedacht werd. Karen van Tongeren, Marketing Manager bij Nobiles: "De benadering van de starter zou anno 2007 veel gerichter moeten. Waar voor zeventien procent van de starters het zwaartepunt ligt bij status, aanzien en een dik salaris, vindt 22 procent het belangrijker om een optimale privé-werk balans te hebben. Weer een ander deel (28 procent) weet juist wat precies wat hij wil, terwijl 33 procent het eigenlijk niet weet."
Onderscheid in benadering sleutel tot succes
Het onderzoek laat verder zien dat naast sfeer, werk met inhoud (14,4 procent) en de balans tussen werk en privé (12,7 procent) belangrijke factoren zijn om een toekomstige werknemer mee te verleiden. De ‘zachte’ criteria worden dus steeds belangrijker. Van Tongeren: "De segmenten onderscheiden zich door nuances; elke starter vindt de combinatie belangrijk, maar de ene starter valt net iets meer voor internationale mogelijkheden, terwijl de ander het maatschappelijk nut hoger in het vaandel heeft. Een gesegmenteerde benadering is dus heel belangrijk om de juiste starter te bereiken en hier moet ook het mediatype op aangepast worden."
Toekomstverwachtingen
Het blijkt dat de starter van nu een rooskleurig beeld heeft van zijn kansen. Slechts 21 procent denkt moeite te moeten doen om een baan te vinden. Ook acht bijna de helft (45 procent) de kans groot tot zeer groot dat zij binnen twee jaar minimaal tien procent meer gaat verdienen. Van Tongeren: "De verschuivende wensen en verwachtingen van de starter hebben gevolgen voor de werkgever. Deze moet haar arbeidsmarktcommunicatie scherp in de gaten blijven houden om continu in te kunnen spelen op de drijfveren van de huidige generatie."
Nobiles geeft hiervoor alvast drie aandachtspunten:
- Laat je ware organisatie-identiteit zien
- Geef mogelijkheid om te leren
- Beloof geen gouden bergen