zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Specialist verdient meer dan manager

16 oktober 2007 - De vraag naar specialisten is momenteel zo groot dat sommige ict-specialisten meer verdienen dan ict-managers. Een ict'er hoeft daarom niet per se door te groeien naar een managementfunctie voor meer salaris, maar kan zich ook verder ontwikkelen in een bepaald vakgebied. Veel mensen willen bijvoorbeeld projectmanager worden, zonder te beseffen dat zo'n functie een heel andere tak van sport is. Managers kunnen beter een bedrijfskundige dan een technische achtergrond hebben.

Onjuist beeld


Volgens Ramon de Meijer, manager bij recruitmentbureau Michael Page IT, is het beeld dat ict'ers alleen kunnen doorgroeien naar de functie van manager onjuist. "Ik merk dat er bij organisaties steeds meer mogelijkheden zijn om door te groeien naar specialist." Hij denkt dan in functies die richting architect gaan.
Judith van Bokhorst, consultant bij onderzoekbureau De Breed & Partners merkt ook dat salarissen van specialisten soms hoger liggen dan die van managers. "Let wel, deze hoge salarissen worden dus niet zozeer verdiend door mensen die al jaren bij hun werkgever trouwe dienst leveren, maar door mensen die van baan wisselen vanwege de vraag. De salarissen liggen soms zo hoog dat deze hoger zijn als die van de managers die er werken. Dat geeft een raar beeld, maar het komt inderdaad voor."
Goed salaris
"Je hoeft niet per se een leidinggevende functie te hebben voor een goed salaris," zegt De Meijer. Een architect kan een jaarsalaris hebben van 80.000 tot 90.000 euro, terwijl managementsalarissen starten vanaf 60.000 euro. Uit cijfers van De Breed & Partners blijkt echter dat over het algemeen een manager nog altijd meer verdient dan een specialist. Zo verdient een erp-manager gemiddeld 64.188 euro aan vast salaris per jaar. Een erp-specialist verdient gemiddeld 47.846 aan vast salaris.


Bron: Computable
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Salarisplafond zorgt voor hogere salarissen
 IT'ers doen steeds vaker beroep op personal agent
 Vrouwelijke ICT-managers verdienen minder
 
 
reacties
 
Dick Haasbroek  |   | 
16-10-2007
 | 
09:50 uur
Er is dus niets nieuws onder de zon. Hoewel kennelijk er nog steeds mensen met vooroordelen rond lopen over de ideale carriërelijn is een duale carriëreontwikkeling bij onze nationale trots Philips al zo'n 40 jaar gemeen goed. Men kan zich verbeteren door manager te worden of door zijn specialisme verder te ontwikkelen. Misschien tijd dat de dames en heren recruiters etc. hun beeld eens gaan bijstellen?
R. Civile  |   | 
16-10-2007
 | 
14:58 uur
Ik moet me hier zeker achter Dick Haasbroek scharen. Veel te vaak lopen HR en recruiters achter de feiten aan. Het niet zien van trends, hier op anticiperen laat vaak scheve verhoudingen zien.

Ook op de arbeidsmarkt bestaat er vraag en aanbod en soms brengt krapte nu eenmaal kosten met zich mee, maar ook verschoven verhoudingen. Ook op andere vlakken zie je dat HR en recruiters steeds vaker kunnen zorgen voor verkeerde voorstellingen van zaken en achterhaalde principes. Misschien moet men eigen beeld eens danig evalueren en bijstellen. Ongezond kan dit nooit zijn ten slotte.
Johan Gritter  |   | 
16-10-2007
 | 
23:25 uur
Volkomen terecht dat specialisten meer verdienen dan - sommige - managers. De idee dat de toegevoegde waarde van een manager voor een organisatie groter is dan die van de specialist is vaak onzin. Heel veel meer en minder daarvoor toegeruste mensen worden zonder enige selectie en begeleiding ''manager''. En doordat ze per stuk onderpresteren denken we er vaak ook heel veel van nodig te hebben. Zo managen ze uiteindelijk voornamelijk elkaar. Het einddoel: de specialist maximaal toegevoegde waarde laten creëren.
Logisch ook dat de marktwaarde van ''managers'' lager ligt. We praten hier niet over een schaars goed. Echt management is een kunst met heel veel facetten. Ze kent echter ook een aantal aspecten die niet meer zijn dan gewone omgangsvormen en dingen met elkaar kunnen regelen. Die kunnen door iedereen met enige sociale vaardigheid opgepakt worden. Op die basis schuiven we ook gemakkelijk iedereen ongeacht de achtergrond en kwaliteiten in een managementrol.
Dat maakt deze mensen nog geen managers!
Daarnaast is het ook de arrogantie van de manager dat hij meer denkt te moeten verdienen dan de specialist. Wij moeten van het dogma af dat een manager meer waard is. Laat de markt dat bepalen. En in veel gevallen zal dan terecht de specialist meer waard zijn.
Henk  |   | 
22-10-2007
 | 
09:51 uur
Eigenlijk ben ik het eens met Gritter

Moet de manager altijd meer verdienen dan de medewerker? natuurlijk niet.Helaas geeft de realiteit een ander beeld.
Managen kan IEDEREEN..de kwaliteit die soms erg moeilijk is te meten, hebben we het dan even niet over(zie mangers die in soms vele jaren een bedrijf om zeep helpen, maar hun troon goed wisten te verdedigen, en soms ook nog eens weglopen met miljoenen, ja hoe bestaat het, wat een gek aanstekerij naar diegenen die het werk doen waar het mee verdiend wordt. Het geeft aan hoe goed het korps van commisarissen werkt.
Een specialist kan bv veel meer in huis hebben in meerdere opzichten varierend van opleidingsniveau tot kundigheidsniveau waar hij zich NIET met gebabbel uit kan draaien.
Maar je ziet het wel vaker in de samenleving
Iemand is (gewoon maar een voorbeeld) hoogleraar, jaren en jaren studie en bijblijfstudies, uit de naad werken via allerlei toegeschoven taken en soms maar een fractie van het inkomen van de manager die in de verste verte niet aan de hoogleraar kan tippen maar wel even zegt hoe en wat er moet gebeuren
Maar ja wat wil je ook als de managers een hele grote stem hebben in o.a het bepalen van de salaris hoogte.....een ieder vind dat hij het hardst werkt en een zware baan heeft.
Misschien allemaal een voortvloeisel uit het idee dat meer betalen altijd meer kwaliteit opleverd.....en dat is absoluut niet waar.
Sterker nog als je een relatief lage beloning vraagd zegt de baas.....zo goedkoop , nou dat kan niets wezen.
Verwerft iemand een hoog salaris dan groeid het besef van ''ik moet wel goed zijn anders zouden ze mij dit niet betalen'' (groeiend ego)
Veel interim managers hebben zich zo een bult gelachen (ik vraag gewoon een idioot bedrag per dag, want dan denken ze vast dat ik wel een hele goeie moet zijn)en het werkt ook nog

wat dit laatste betreft: ik weet van een bedrijfdadviseur die een gewoon baantje had op mbo niveau en die dacht begin jaren 90 waar kan ik iets in beginnen
Er was de hype van de advies bureautjes, hij dacht hmmmm weinig investering veel rendament dat doe ik ook.
Stapel boekjes gelezen, duur pak gekocht en vlotte handige babbel.....BINGO




R. Civile  |   | 
22-10-2007
 | 
13:10 uur
@ Henk,

Ik kan me eveneens vinden in de reactie van je. Het is inderdaad erg spijtig dat je ziet dat er mensen zijn, met een vlote babbel, strak pak, die een 'kunstje' hebben geleerd.

Aan de andere kant is het ook zo dat deze mensen moeten kunnen managen en doen ze dit niet naar behoren dan is het vaak ook snel weer exit. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.

Je ziet het vaak al fout gaan in het voortraject. Deze mensen moeten namelijk ook een keer worden geinterviewed. Als dit niet op goede wijze gebeurd dan hou je dit soort praktijken. Ik heb er altijd erg sterk voor gevochten ervoor te zorgen dat bij dergelijke interviews ook een specialist aanwezig is.

Deze moet toetsen of de achtergrond kennis van de betreffende van een acceptabel niveau is. Vanuit de IT opererend heb ik meerdere malen meegemaakt dat er 'managers' kwamen die geen affiniteit met het werkveld hadden. Onder de noemer,''Een auto heeft ook een stuur en 4 wielen'', op de vraag of ze ook operationele kennios bezaten heb ik dan ook menig project fout zien gaan.

Helaas, deze dingen gebeuren nu eenmaal en als dat niet veranderd zullen ze blijven gebeuren. Als een organisatie dar geld aan wil verdienen tja, wat kun je dan nog zeggen

Het is in dit geval een duidelijke combinatie van marktwerking en common sense, me dunkt.
RC PM
André Huizing  |   | 
22-10-2007
 | 
15:49 uur
In veel vakgebieden zien we tegenwoordig de trend “terug naar de professional”. Het aantal managers vermindert en er zijn steeds meer mensen die de expertise hebben om het specialistische werk te doen. Wij als organisatie ondersteunen deze trend in de huidige ict-markt. Goede ict-professionals zijn schaars. Goede managers daarentegen zijn dat in mindere mate. Door de ontwikkeling van met name collaboration en Business Intelligence-oplossingen, neemt de behoefte aan middle-management sterk af. Het feit dat managers aan het stuur zitten bij salarisbepalingen wil nog niet zeggen dat zij het economische principe van vraag en aanbod kunnen keren. Goede professionals zijn meer waard. De kunst is om daar goed op in te spelen. Veel ict-dienstverleners zitten nog vast aan het traditionele denken waarbij carrières van technisch via functioneel uiteindelijk naar business- of managementniveau leiden. Wij hebben dit principe als organisatie losgelaten. Mensen kunnen puur in de technologiesfeer een prima carrière hebben en daarin ook qua salaris flink doorgroeien. Managers die al wat langer in de ict-sector meelopen weten dat juist deze ict-professionals dé mensen zijn die je op een project wilt hebben. Daar zijn ze goud waard. We moeten eraan gaan wennen dat ze dat ook betaald willen hebben!

André Huizing, directeur Avanade Nederland
Johan Gritter  |   | 
1-11-2007
 | 
22:14 uur
Aanvullend nog even in lijn met het oude motto dat je als specialist ooit manager moet worden om meer te verdienen: terwijl ik als procesarchitect tegenover mijn teamleider zat bedacht ik me: wat voeg jij nu eigenlijk toe? Ons team brengt alle processen in beeld en ontwerpt de optimalisatie. De teamleider babbelde veel met de omgeving en wist zich wonderwel te handhaven. Ik moet natuurlijk niet overdrijven, en hij was belangrijk voor de voortgangsrapportage en het aaien van de opdrachtgever, maar toch. Ik had het idee dat ik belangrijker was (en onterecht minder verdiende)!
Toen heb ik op grond van een helder wereldbeeld mijn salarisgrafiekje ontworpen met op de verticale as de hoogte van het salaris. Op de horizontale as ''kennis'' - ''kunde'' - ''kennissen''. De grafieklijn stijgt van linksonder naar rechtsboven. Teken maar eens uit. Ofwel: als je met je opleiding klaar bent werk je eerst op basis van ''kennis''. Dat verdient redelijk en je kunt wat stijgen, en je leert ondertussen wat truukjes: omgaan met mensen, de politiek, gedrag in organisaties. De stijgende lijn houdt na enige tijd op, je loopt tegen het plafond aan. Dan kun je gelukkig met de aangeleerde truukjes het op basis van ''kunde'' (vaardigheden) verder. Dan word je bijvoorbeeld projectleider. Je kunt dan iets maar je hoeft niets meer te weten. Toen ikzelf later als projectleider 's ochtends op mijn beeldscherm de bovenste helft van een kennismanagementposter met de tekst ''wat weet jij eigenlijk?'' aantrof (op de onderste afgescheurde helft stond ''en weten je collega's dat ook?'') heb ik aan de schuldigen dit grafiekje uitgelegd en aangegeven: ''kijk, ik zit al bij kunde en jullie nog bij kennis. Ik hoef niets meer te weten om toch meer te verdienen dan jullie''. Bedenkelijk kijkend gingen zij weer aan hun (kennis-)werk.
In de kunde / PL / mgr rol scherp je je truukjes nog wat aan en je leert bijna vanzelf heel veel mensen kennen, en breidt dat netwerk steeds verder uit. Helaas, ook daar houdt de salarisstijging weer op. Maar gelukkig kun je met je opgebouwde netwerk dan over naar stadium 3 ''kennissen'', waar je schuift van de ene naar de andere directie- en interim-klus verkregen via je ''kennissen''. Dan hoef je niets meer te weten of te kunnen, je maar heb je geen kennis of kunde meer nodig, je hoeft alleen maar de juiste mensen te kennen en te aaien in het ratten-circuit om leuke banen toegeschoven te krijgen en hyet echte grove geld te verdienen.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10