15 oktober 2007 -
Er was een tijd dat in internetadvertising alles draaide om paid search, maar daar lijkt een eind aan te komen. Dat stelt marktonderzoeker eMarketer. Behaviorally targeted advertising - waarbij internetgebruikers advertenties krijgen voorgeschoteld op basis van websitetrackingdata over hun interesses en gedrag - is booming.
Snel stijgende uitgaven
In uitgaven aan gedragsgericht adverteren in de VS wordt een sprong verwacht van 575 miljoen dollar dit jaar naar 1 miljard dollar in 2008. Dat is weliswaar slechts elf procent van de Amerikaanse display-, rich-media- en videomarkt, maar toch.
Relevante informatie
Een belangrijke oorzaak van de groei is dat behavioral targeting voor marketeers een zeer effectief instrument is om een betrokkener publiek te bereiken met minder advertentie-impressies. Mooi meegenomen: niet alleen zijn de meeste internetgebruikers zich er helemaal niet van bewust dat zij advertising op maat krijgen, ook vinden veel gebruikers dat op hun doen en laten gebaseerde advertenties relevanter zijn voor hun behoeften. Raakt spam beter geaccepteerd? Er lijkt zich hier een revolutionaire verandering in het online landschap te voltrekken.
, Marketing Online
Ik denk dat ik het hier rustig bij een persoonlijke mening kan houden. Als ik nu al zie op verschillende internet sites de meest irritantste manier van on line spamming zie, namelijk de uitvergroting van reclame on mouse over, dan moet ik er toch niet aan denken dat wanneer je probeert een interessant artikel te lezen dit je steeds vaker overkomt.
Targeted? Als ik mijn frustratie hierover even inventariseer wanneer ik weer de volgende popup zie verschijnen, juist, die een popupblokker dus niet blocked, dan vraag ik me af of dit werkelijk een toegevoegde waarde heeft. Als frustratiefactor wellicht.
Nog steeds is het nu eenmaal zo dat wanneer er slechts enkele tienden tot enkele procenten positief reageert zullen dergelijke verfoeilijke fenomenen blijven bestaan. We zijn nu bezig met het aanpakken van de mailspam maar ik zou er ook voor pleiten die irritante andere vormen van on line spam ook eens aan te pakken.
Dan zijn we er eens bijtijds bij. Dat zou nog eens 'Behavioral Targeted zijn.
RC PM