12 oktober 2007 -
Drie keer dezelfde fout op een dag en dan wil het u wel eens ontglippen: 'Laat het denken maar aan de baas over'. Niet bepaald constructief. Schouten en Nelissen presenteert acht opmerkingen om nooit meer te gebruiken. Plus slimme alternatieven.
'Laat het denken maar aan de baas over'
Uw medewerker stelt een andere aanpak van een probleem voor dan u voor ogen had. ‘Je moet niet denken, maar doen’, is op zo'n moment een definitieve doodsteek voor de motivatie . Alternatief
Sta open voor andere ideeën. Laat uw medewerker het idee uitvoeren en geef ruimte voor eigen initiatief. Personeel raakt zo betrokken bij de zaak.
‘Het is mijn geld dat jij daar uitgeeft'
De prijzen die uw inkoper presenteert, vallen u tegen. Mompel nooit: ‘Dat geld komt rechtstreeks uit mijn portemonnee.' U geeft daarmee indirect aan dat de medewerker zijn werk niet goed doet. Alternatief
U kunt natuurlijk best uw verbazing uiten over tegenvallende prijzen, maar giet het liever in een vraag. ‘Is dat zo duur?’ Daarmee laat u ruimte aan de medeweker om te vertellen wat zijn motivatie is geweest voor deze inkoop. Eventueel kunt u samen met de medewerker bekijken hoe u de kosten kunt drukken.
'Stond de brug weer open?'
Een van uw medewerkers komt stelselmatig te laat. Het is verleidelijk die medewerker om half tien 's ochtends met 'goedemiddag' te groeten in de hoop dat de medewerker de hint oppakt. Dat is doorgaans niet het geval. Alternatief
Vaagheid overtuigt niet. Een goede manager benadrukt duidelijk het belang van op tijd komen. Neem de medewerker even apart en vraag waarom hij altijd te laat komt en zoek naar een oplossing. Borduur er niet eeuwig op door, ook niet met vage grapjes.
Wijs in een onderonsje op het belang voor de zaak dat medewerkers op tijd komen. Bijvoorbeeld: 'Klanten bellen vanaf negen uur en dan is het belangrijk dat je de telefoon opneemt'.
‘Als ik zeg nu, dan bedoel ik ook nú’
U roept een medewerker bij zich die het erg druk heeft op dat moment. Deze geeft dan ook aan dat het niet uitkomt. En dat komt u dan weer erg slecht uit. Alternatief
Spreek een termijn af. Uw medewerker is tenslotte druk bezig met zaken die ook voor u van belang zijn. Geef aan dat u hem graag over een halfuur ziet. Uw medewerker blijft gemotiveerd en het werk dat hij op dat moment doet, komt ook af.
'Zo doen wij dat nu eenmaal'
Laat u in discussies niet verleiden tot een nutteloze machtsstrijd over wie het meeste weet van de bedrijfsvoering. Het leidt enkel tot frustratie bij medewerkers en tot loyaliteitsproblemen. Alternatief
Erken dat u niet over álle vakkennis beschikt en waardeer de kennis en mening van uw medewerkers, ook als deze afwijkt van uw visie. Ga in discussie, vraag waarom zij anders denken.
'Daar moet je mij niet mee lastig vallen'.
Een vakbekwame, maar onzekere medewerker vraagt of hij al dan niet een bepaalde handeling kan uitvoeren. Als hij een clichéantwoord retour krijgt, wordt de medewerker nog onzekerder, waardoor de kans op fouten toeneemt.
Die medewerker zal voortaan het veilige pad kiezen en proberen de kans op fouten uit de weg te gaan. Alternatief
Als een medewerker hulp vraagt, ga daar dan op in. Vraag naar zijn eigen oplossing voor het probleem en prijs of geef zelf een alternatieve oplossing plus bijbehorende argumentatie.
Geef uw medewerkers de ruimte om fouten te maken, anders klappen ze dicht.
'Gooi 't maar in de groep'
Als u zelf geen oplossing voor een probleem heeft, is het gemakkelijk om het 'in de groep' te gooien. Met stagnatie van het bedrijfsproces tot gevolg. Medewerkers worden lui: tonen steeds minder initiatief. Alternatief
Groepssessies kunnen erg zinvol zijn, bijvoorbeeld bij brainstorms. Maar gebruik die groepsbijeenkomsten niet te pas en te onpas. Bespreek wat de medewerker heeft te zeggen en formuleer direct een duidelijk antwoord.
'Zet het maar op papier'
Een medewerker komt enthousiast naar u toe met een idee. U heeft geen tijd en laat het hem op papier zetten. Dat rapport verdwijnt linea recta in uw bureaulade...
Uw medewerkers laten het wel uit hun hoofd om weer eens met een idee te komen. Alternatief
Een goede manager beloont complimenteus de inbreng van de medewerker. Hij beoordeelt direct het idee: is dat niet goed? Wijs dan zo direct mogelijk aan dat het idee niet bruikbaar is en vertel ook waarom. Als een idee wel bruikbaar is, ga er dan mee aan de slag.
Een gouden idee wordt zo een gezamenlijk doel. Het stimuleert andere medewerkers om goede ideeën op te werpen.
Bron:Zibb
Het uitstellen van oordeel is een belangrijke creatieve basisvaardigheid. Er zijn altijd [gemakzuchtige] redenen te bedenken om iets niet te doen. Daarentegen, 'nee' zeggen kan altijd nog. Wat werkt motiverender dan wanneer je manager even de tijd neemt om je idee met je dóór te denken en het vooruit te helpen, het richting te geven?
Dus, manager, probeer eerst eens deze 5 stappen voor je het idee beoordeeld:
1.- stel jezelf bewust open voor het idee.
2.- aanvaard de nieuwe gedachte en verplaats jezelf een ogenblik in een wereld waarin die idee al helemaal geaccepteerd en routineus is.
3.- verken het idee en de wereld waarin het zou kunnen werken.
4.- vind nu de overeenkomsten en verschillen tussen die wereld en de realiteit.
5.- kijk hoe je aan het idee kunt sleutelen om de verschillen te repareren en de overeenkomsten te versterken.