11 oktober 2007 -
Door de snelle ingebruikneming van nieuwe technologie door IT-gebruikers zijn bedrijven bereid in Unified Communications te investeren. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Dimension Data. Unified Communications wordt als redelijk volwassen gezien en de verwachting is dan ook dat bedrijven de komende twee jaar in deze technologie gaan investeren.
IP-telefonie steeds verder verspreid
De meeste bedrijven hebben al geïnvesteerd in Unified Communications. Zo gebruikt 37 procent van de ondervraagde bedrijven IP-telefonie en heeft 36 procent een videoconferencing-infrastructuur geïmplementeerd. Alhoewel mobiele VoIP nog niet wijd verspreid is, staat het wel op beleidsagenda’s voor de komende twee jaar. IP-telefonie wordt het meest ingezet door bedrijven in de Verenigde Staten (60 procent), gevolgd door de Benelux (44 procent). Hekkensluiters zijn het Midden-Oosten en Afrika (dertien procent).
Voordelen
De belangrijkste voordelen van Unified Communications zijn volgens het onderzoek productiviteitsstijging, een verbeterde klantenservice en kostenbesparingen op de infrastructuur. Daarnaast stimuleert de wereldwijde trend richting thuis- en flexwerken de acceptatie van Unified Communications. Het onderzoek wijst ook uit dat organisaties click-to-dial (52 procent) en presence (42 procent) binnen twee jaar in hun organisatie willen inzetten.
Uitbesteding Tevens blijkt dat het beheer van Unified Communications vaker wordt uitbesteed dan beheer van andere technologie. 38 procent besteedt het beheer van Unified Communications-technologie uit, in vergelijking met 34 procent voor voice/datanetwerkbeheer. Vincent Adolfs, Manager Solutions bij Dimenson Data: "Bedrijven zien de functionaliteit van Unified Communications als basis voor winstgevendheid en kosteneffectiviteit. Tegelijkertijd wordt de achterliggende technologie steeds complexer om te beheren. De inzet van Unified Communications als bedrijfstool vereist een stabiele omgeving met gestandaardiseerde systemen en goed identiteitsbeheer. Daarom kiezen sommige organisaties ervoor om het beheer van geïntegreerde communicatie uit te besteden aan een gespecialiseerde partner."
Unified Communication, of is het Unified Infrastructure?
Voor gebruikers maakt het niet uit welke technologie ergens achter zit; voor hem is het belangrijk dat de manier van ermee werken (en communiceren) uniform, intuitief, kortom gemakkelijk is, en aansluit bij de werkzaamheden.
In veel gevallen zie je dat bedrijven veel nadruk leggen op de inzet van applicaties en technologie, maar nauwelijks aandacht hebben voor hoe dat allemaal gebruikt wordt. Het gevolg is dat iedereen zelf moet uitvinden hoe al die nieuwigheden het beste gebruikt kan worden. Verschillende mensen doen dat op verschillende manieren, met als gevolg dat ondanks de uniforme technologie/infrastructuur er toch een inefficiente communicatie ontstaat.