zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Middenkader non-profit blijft achter bij profitsector

11 oktober 2007 - Het operationele management bij veel non-profit organisaties blijft sterk achter ten opzichte van de profit sector, vooral qua managementpotentieel. Het middenkader in de publieke sector heeft weinig verstand van competenties die nodig zijn bij verandermanagement, zoals draagvlak creëren, dynamiek, innoveren, motiveren en overtuigen. Dat is de conclusie van een onderzoek naar verschillen in de private en publieke sector doorHFMtalentindex.

Langere dagen


HFMtalentindex vergeleek honderden profielen van managers uit de private en de publieke sector. Daaruit blijkt niet alleen dat managers in de profit sector substantieel meer verdienen (gemiddeld 1.000 euro meer per maand), maar ook dat zij langere dagen maken (gemiddeld zeven uur meer per week), hoger opgeleid zijn (HBO ipv MBO+) en hoger scoren op managementpotentieel en verandermanagement. 

Middenkader
"Het grootste verschil tussen de profitsector en de non-profit sector zit hem niet in het senior management," zegt onderzoeker Tom Alstein van HFMtalentindex, "maar juist in het middenkader. Het operationele management bij veel non-profit organisaties blijft sterk achter ten opzichte van de profit sector, vooral qua managementpotentieel. Terwijl datzelfde middenkader de inhaalslag zou moeten maken die het kabinet voor ogen heeft op het gebied van efficiency en effectiviteit." 

Kloof
De kloof tussen het directieniveau en het middenkader is groter in de non profit sector dan in de profitsector, vooral qua competenties die voor verandermanagement van belang zijn. Alstein: "Relevante competenties bij verandermanagement zijn draagvlak creëren, dynamiek, innoveren, motiveren en overtuigen. Op die competenties scoort het senior management ongeveer even hoog in beide sectoren. Maar het operationeel management in de non profit sector laat het op die competenties ernstig afweten." 

Groeien of doorstromen

Hoe komt dat? Volgens Alstein ligt dit vooral aan het soort mensen dat de non-profit sector aantrekt: "Je hebt mensen die in de breedte willen groeien door kennis te vergaren en geinteresseerd zijn in inhoudelijke kwesties, en je hebt mensen die vooral door willen stromen naar een hogere positie. De non-profit sector trekt relatief meer breedgroeiers aan, terwijl er doorstromers nodig zijn om te kunnen professionaliseren."
Hoe deze vicieuze cirkel te doorbreken? "Sturen op de kwaliteit van de instroom," aldus Alstein, "en net als in het senior management geld laten volgen op kwaliteit. Zo werkt het in de profit sector ook."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Topinkomens (semi-)publieke sector openbaar
 Topmanagers publieke organen zien af van bonus
 Topmanagers gezocht voor vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden
 Middenmanager zit klem tussen werkvloer en top
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10