Middenkader non-profit blijft achter bij profitsector
11 oktober 2007 -
Het operationele management bij veel non-profit organisaties blijft sterk achter ten opzichte van de profit sector, vooral qua managementpotentieel. Het middenkader in de publieke sector heeft weinig verstand van competenties die nodig zijn bij verandermanagement, zoals draagvlak creëren, dynamiek, innoveren, motiveren en overtuigen. Dat is de conclusie van een onderzoek naar verschillen in de private en publieke sector doorHFMtalentindex.
Langere dagen
HFMtalentindex vergeleek honderden profielen van managers uit de private en de publieke sector. Daaruit blijkt niet alleen dat managers in de profit sector substantieel meer verdienen (gemiddeld 1.000 euro meer per maand), maar ook dat zij langere dagen maken (gemiddeld zeven uur meer per week), hoger opgeleid zijn (HBO ipv MBO+) en hoger scoren op managementpotentieel en verandermanagement.
Middenkader
"Het grootste verschil tussen de profitsector en de non-profit sector zit hem niet in het senior management," zegt onderzoeker Tom Alstein van HFMtalentindex, "maar juist in het middenkader. Het operationele management bij veel non-profit organisaties blijft sterk achter ten opzichte van de profit sector, vooral qua managementpotentieel. Terwijl datzelfde middenkader de inhaalslag zou moeten maken die het kabinet voor ogen heeft op het gebied van efficiency en effectiviteit."
Kloof
De kloof tussen het directieniveau en het middenkader is groter in de non profit sector dan in de profitsector, vooral qua competenties die voor verandermanagement van belang zijn. Alstein: "Relevante competenties bij verandermanagement zijn draagvlak creëren, dynamiek, innoveren, motiveren en overtuigen. Op die competenties scoort het senior management ongeveer even hoog in beide sectoren. Maar het operationeel management in de non profit sector laat het op die competenties ernstig afweten."
Groeien of doorstromen
Hoe komt dat? Volgens Alstein ligt dit vooral aan het soort mensen dat de non-profit sector aantrekt: "Je hebt mensen die in de breedte willen groeien door kennis te vergaren en geinteresseerd zijn in inhoudelijke kwesties, en je hebt mensen die vooral door willen stromen naar een hogere positie. De non-profit sector trekt relatief meer breedgroeiers aan, terwijl er doorstromers nodig zijn om te kunnen professionaliseren."
Hoe deze vicieuze cirkel te doorbreken? "Sturen op de kwaliteit van de instroom," aldus Alstein, "en net als in het senior management geld laten volgen op kwaliteit. Zo werkt het in de profit sector ook."