10 oktober 2007 -
Generatie Y doet op dit moment haar intrede op de arbeidsmarkt. Werknemers van generatie Y zijn hard nodig om de uitstroom van de ‘babyboomers’ als gevolg van de vergrijzing op te vangen. Generatie Y is echter nogal verschillend van andere generaties en daarom voor werkgevers moeilijk te peilen. Zij zullen zich moeten verdiepen in generatie Y, hun denkbeelden, motivatie en gedrag om ze te kunnen bereiken.
Idealistische denkbeelden
De jongeren die na 1980 geboren zijn hebben idealistische beelden van hun toekomstige baan en hechten veel waarde aan sfeer en persoonlijke groei. In de praktijk worden ze op dit punt vaak teleurgesteld en dan worden materiële en financiële zaken ineens belangrijker. Het is aan de werkgevers om de jongeren tevreden te houden met voldoende ruimte voor zelfontplooiing, uitdaging en goede arbeidsvoorwaarden. Dit blijkt uit het Y-opener onderzoek van ACA/JES communicatie. Veeleisende generatie
Generatie Y is veeleisend. Ze werken in eerste instantie voor het geld maar hechten daarnaast sterk aan uitdaging, sfeer en waardering. Dit maakt het lastig hen te werven. Maar nog veel belangrijker is, dat werkgevers zich meer dan ooit tevoren moeten richten op het vasthouden van hun werknemers. Want generatie Y is snel teleurgesteld en continu latent werkzoekend. Van de reeds werkende jongeren blijkt maar liefst 53 procent al tussen de twee tot vijf werkgevers te hebben gehad. Ook blijkt uit het onderzoek dat generatie Y lang niet zo homogeen is als voorgesteld wordt. Er zijn grote verschillen tussen mannen en vrouwen, diverse opleidingsniveaus en autochtonen en allochtonen.
Emancipatie staat stil
De redenen om voor een baan te kiezen doen ouderwets aan. Mannen hechten veel waarde aan financiële en materiële zaken zoals salaris, bonussen, een auto van de zaak en carrièremogelijkheden. Vrouwen kiezen vaker voor de mogelijkheid tot parttime werken en voor persoonlijke waarden als maatschappelijk nut en afwisselend werk. Vrouwen kiezen ook nog altijd voor de softere en sociale opleidingen en banen in de zorg, het onderwijs of de cultuursector. Dit is verontrustend voor het opvullen van de tekorten in ICT en technische banen.
Autochtoon en allochtoon
Het sociale netwerk van allochtonen is erg belangrijk. Mensen in hun directe omgeving spelen een grote rol in de ideeën over en oriëntatie op een baan. Meer dan bij autochtonen. Zo is één van de belangrijkste redenen om te gaan werken voor allochtonen ‘mensen leren kennen’. Ze zijn wel net zoals autochtonen aangesloten bij een sociaal netwerk zoals bijvoorbeeld MSN en beide groepen zetten dit ook in wanneer ze zoeken naar werk. De sociale omgeving heeft dus een grote invloed op de keuzes die de jongeren maken.
Generatie Y weet juist nog beter wat zij wil. Studenten oriënteren zich steeds vroeger op de arbeidsmarkt zodat zij weten wat het beste bij hen past. Een vergoeding is hierin een basisvereiste, een extra hoge financiële vergoeding hoeft zeker geen extra trekker te zijn vanuit de werkgever. Ervaring leert dat generatie Y juist allereerst voor een uitdaging kiest in plaats van voor het grote geld. Binnen onze organisatie zien we dat het volgende rijtje op volgorde van voorkeur voor IT’ers geldt:
Generatie Y is dus inderdaad veeleisend. Hierdoor is het van belang om de sollicitant vanaf het eerste contact duidelijk te maken dat je hem serieus neemt en duidelijk waardeert om de kwaliteiten die hij heeft. Wanneer deze persoon in dienst is getreden, is het de taak van de manager en de nieuwe medewerker zelf om duidelijk aan te geven wat de gezamenlijke uitdagingen zijn. Communicatie en weten wat er speelt bij de medewerker is hierin van groot belang. Dit verhoogt de sfeer en de mate waarin de mensen zich gewaardeerd voelen.
Noortje Temmerman, recruiter bij Avanade Nederland
Zeer herkenbaar beeld Noortje! Ik heb ruim een jaar onderzoek gedaan naar de drijfveren van Generatie Y dmv diepte-interviews. En kom tot de conslusie dat Gen Y op zoek is naar authenticiteit, zingeving en groei & ontwikkeling. Tuurlijk verwachten ze een goed salaris, maar erkenning voor hun hele persoon en hun resultaten is belangrijker. De komst van deze generatie betekent nogal wat voor de organisatie van de toekomst. Ikzelf denk dat de komst van deze Generaties erg veel te bieden heeft, mits we in staat zijn de waarden van Gen y succesvol te integreren in ons doen en laten in organisaties. Meer hierover en mijn visie in mijn boekje: Generatie Y aan het werk.