zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Woordkeus CEO voorspelt toekomst

9 oktober 2007 - Welke investeerder zou geen glazen bol willen om te kijken wat een onderneming in de toekomst zal presteren? Onderzoekers beweren dat ze nu de toekomstige innovaties van een bedrijf kunnen voorspellen. Volgens Jaideep Prabhu, hoogleraar marketingstrategie aan de Tanaka Business School, ligt het antwoord in de woorden van de CEO.


Focus


Volgens Prabhu en zijn medeonderzoekers Rajesh Chandy van de University of Minnesota en Manjit S. Yadav van de A&M University hoef je alleen maar goed te luisteren naar de woordkeus van de CEO en het aantal toekomstgerelateerde zinnen in jaarverslagen te tellen om het toekomstige succes van de onderneming te voorspellen. Ze stellen dat een CEO die zich op de toekomst - en externe ontwikkelingen – richt, eerder geneigd is nieuwe technieken te omhelzen en meer en sneller innoveert. CEO’s die hun aandacht vooral richten op de interne activiteiten, gaan daarentegen minder snel over tot het gebruik en de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Dus, stellen de onderzoekers, zijn het niet alleen de daden maar ook de woorden van de CEO die inspireren tot innovatie. 

Toekomstvisie
Om die theorie te bevestigden bestudeerden de onderzoekers empirische data uit de online bankwereld over de afgelopen acht jaar. Door het aantal toekomstgerelateerde zinnen en woorden in brieven aan aandeelhouders te tellen, konden ze voorspellen hoe innovatief de onderneming vijf jaar later was.
"De dagelijkse beslommeringen binnen een onderneming, slurpen de meeste tijd en aandacht van de CEO op," legt professor Prabhu uit. "Maar omdat de CEO de toon en de cultuur bepaalt, heeft het niet verder denken dan de eigen onderneming en het niet vooruit denken, grote negatieve consequenties voor innovatie." CEO’s moeten huin aandacht volgens hem dus eerder naar buiten en naar voren dan op interne en huidige problemen richten. Dat kunnen ze beter aan anderen overlaten, stelt hij. "Een CEO die zich op het grote geheel richt, bereikt uiteindelijk betere resultaten dan de CEO die continu bezig is brandjes te blussen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Topmanager raakt gefrustreerd over innovatie
 Noodzaak en prioriteit innovatie nog nooit zo hoog geweest
 Innovatie belangrijkste agendapunt CEO
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10