zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips om overtuigend te gaan argumenteren

8 oktober 2007 - Natuurlijk heeft u gelijk. Maar in de praktijk betekent gelijk hebben, niet altijd gelijk krijgen. Onwil, verborgen agenda’s en hiërarchische verhoudingen staan dat vaak in de weg. Door uw overtuigingskracht te vergroten neemt de kans toe dat u uw doel bereikt. Overtuigen vereist kennis en technieken, maar ook inzicht en vaardigheden.

Intermediair geeft tien tips:


1. Vergeet nooit uw voorbereiding: dit is de veilige haven waarnaar u altijd terug kunt keren.
2. Een goede argumentatiestructuur is goud waard, maar zeer moeilijk om op te stellen.
3. Check uw argumentatiestructuur op alle schakels! Wees zeer kritisch op uw eigen betooglijnen.
4. Een overtuigende presentatie bevat meer dan alleen maar argumenten!
5. Durf aan te vallen, maar vergeet uw verdediging niet.
6. Luister goed hoe uw tegenstander uw woorden parafraseert.
7. Verlevendig uw betoog met voorbeelden, beeldspaak en vergelijkingen.
8. Beheers in discussie uw emoties en laat u niet verleiden tot geschreeuw: uiteindelijk overwint altijd de redelijkheid.
9. Reageer op drogredenen niet met ’dat is een drogreden’, maar haal de angel uit deze discussiezet.
10. De sterkste argumenten zijn die argumenten die gebaseerd zijn op gemeenschappelijke uitgangspunten.

Deze tips zijn afkomstig uit de tweedaagse training Overtuigend argumenteren van Intermediair Trainingen & Congressen.


Bron: Intermediair
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negen tips om inspirerend te spreken
 De perfecte presentatie in tien stappen
 Tien tips voor succesvolle onderhandelingen
 Tien tips voor een perfecte presentatie
 
 
reacties
 
John  |   | 
8-10-2007
 | 
08:37 uur
Ik zou er nog twee zéér belangrijke aan willen toevoegen:

1. Blijf altijd jezelf
2. Ontspanning en uitstraling zijn daarna de doorslaggevende factoren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10