8 oktober 2007 -
Het zakelijk wagenpark in Nederland vergroent langzaam maar zeker. Dit meldt Zibb. Met name de bedrijven met meer dan 250 bedrijfsauto's vinden een milieuvriendelijke uitstraling van hun vervoermiddelen belangrijk. Bedrijven met minder dan vijftig voertuigen kijken bij hun keuze voor groene auto's vooral naar de kosten.
Milieuvriendelijke keuze
Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Heliview. Het bureau ondervroeg in september 300 bedrijven van groot tot klein over de factoren die leiden tot de keuze van al dan niet milieuvriendelijke bedrijfsauto's. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van autofabrikant BMW, die 70 procent van de Nederlandse verkopen levert voor de zakelijke markt.
Imago
"Je ziet dat vergeleken met vijf jaar geleden leasemaatschappijen, maar ook bedrijven diezelfde auto's kopen en beheren, meer letten op milieuaspecten. Grotere bedrijven kijken daarbij vooral naar hun imago," zegt onderzoeker Ton Ketelaars van Heliview.
Bron:BN/De Stem, Zibb
En dan allemaal in een Toyota Pryus?
Bij zuinige auto's wordt teveel naar het verbuik gekeken en niet de vervuiling tijdens te complete life cycle in de beschouwing meegenomen. Als we dat meenemen is een Pryus nog slechter voor het milieu dan een Hummer H2. Het maken en recyclen van de acccu's is een immens zware belasting voor het milieu.
In verbruik is een Pryus duurder dan een Audi A4 2.0 TDI en aangezien die met een roetfilter is uitgerust, is deze auto qua uitstoot ook nog eens een stuk beter voor het milieu.
We laten ons ook in deze weer te veel leiden door emotie en marketing inspanningen van producenten, te weinig door gedegen onderzoek