zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kennisuitwisseling op afstand vraagt andere leiderschapsstijl

5 oktober 2007 - Het uitwisselen van kennis op afstand, bijvoorbeeld via een online verbinding, vereist een verandering in leiderschap. De meeste bedrijven bieden wel mogelijkheden om vanaf afstand gesprekken te voeren of te vergaderen, maar de gebruikte IT-technieken blijven daarbij onder de maat. Dit blijkt uit een onderzoek van organisatiebureau Distant Learning.

Goede uitwisseling


Minder dan 30 procent van de respondenten is van mening dat kennisuitwisseling tussen verschillende bedrijfslocaties voldoende is geregeld. Daarnaast is er wel aandacht om de kennisuitwisseling zelf te verbeteren, maar in de praktijk is maar 35 procent van de respondenten van mening dat er ook daadwerkelijk beleid is om tot die verbetering te komen. Bovendien is volgens 60 procent van de respondenten voldoende IT-gereedschap voorhanden om goed op afstand kennis uit te kunnen wisselen, maar van de hulpmiddelen wordt slechts twintig procent dagelijks gebruikt. Dit geldt overigens niet voor e-mail. 

Kantoor is geen fabriek
Volgens Dik Bijl, arbeids- en organisatiepsycholoog bij Microsoft, wordt het kantoor nog te veel als een fabriek gezien. Dat is niet juist, omdat een kantoor vooral uit kenniswerkers bestaat waarbij werken op afstand een mogelijkheid is. Het management moet dan ook de focus leggen op output en niet op fysieke aanwezigheid om werk te verrichten.


Bron: Automatiserings Gids, MD Weekly
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nog steeds meer zakenreizen dan goed is voor het milieu
 Tien tips voor succesvolle vergaderingen
 Mobiele mogelijkheden voorwaarde om mensen te behouden
 Minder kantoortje spelen, meer rendement
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10