Kennisuitwisseling op afstand vraagt andere leiderschapsstijl
5 oktober 2007 -
Het uitwisselen van kennis op afstand, bijvoorbeeld via een online verbinding, vereist een verandering in leiderschap. De meeste bedrijven bieden wel mogelijkheden om vanaf afstand gesprekken te voeren of te vergaderen, maar de gebruikte IT-technieken blijven daarbij onder de maat. Dit blijkt uit een onderzoek van organisatiebureau Distant Learning.
Goede uitwisseling
Minder dan 30 procent van de respondenten is van mening dat kennisuitwisseling tussen verschillende bedrijfslocaties voldoende is geregeld. Daarnaast is er wel aandacht om de kennisuitwisseling zelf te verbeteren, maar in de praktijk is maar 35 procent van de respondenten van mening dat er ook daadwerkelijk beleid is om tot die verbetering te komen. Bovendien is volgens 60 procent van de respondenten voldoende IT-gereedschap voorhanden om goed op afstand kennis uit te kunnen wisselen, maar van de hulpmiddelen wordt slechts twintig procent dagelijks gebruikt. Dit geldt overigens niet voor e-mail.
Kantoor is geen fabriek
Volgens Dik Bijl, arbeids- en organisatiepsycholoog bij Microsoft, wordt het kantoor nog te veel als een fabriek gezien. Dat is niet juist, omdat een kantoor vooral uit kenniswerkers bestaat waarbij werken op afstand een mogelijkheid is. Het management moet dan ook de focus leggen op output en niet op fysieke aanwezigheid om werk te verrichten.
Bron:Automatiserings Gids, MD Weekly