zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mond-tot-mond reclame nog steeds het effectiefste

4 oktober 2007 - Adverteerders hebben een steeds grotere diversiteit aan advertentiekanalen tot hun beschikking. Toch blijft mond-tot-mond reclame de meest betrouwbare informatiebron wanneer consumenten beslissen over een aankoop, zo blijkt uit een recente wereldwijde internetenquête van Nielsen Internet Survey.

Inhaalslag


Nieuwe platformen zoals het internet zijn dan wel bezig aan een inhaalbeweging wat betreft advertentie inkomsten, de traditionele kanalen boezemen de consument meer vertrouwen in. Advies van andere consumenten is het meest betrouwbaar en staat met 78 procent op de eerste plaats, gevolgd door advertenties in kranten met 63 procent. Televisie, radio en printmagazines krijgen allemaal scores boven de 50 procent. 

Sms minst betrouwbaar
Reclame in zoekmachines behaalt 34 procent en online advertenties in de vorm van banners vijftien procent. Reclame via SMS zou volgens de enquête, met achttien procent, het minst betrouwbaar zijn. Hoewel nieuwe technologieën een globaliserend effect hebben op de samenleving, blijven veel aankoopbeslissingen gebaseerd op diepgewortelde nationale en culturele opvattingen. Verder blijkt ook het belang van een goede klantenservice die snel gehoor geeft aan eventuele klachten. Niets verspreidt zich sneller dan slecht nieuws. Naar schatting worden slechte klantenervaringen vijf keer meer met andere consumenten gedeeld dan verhalen over goede dienstverlening.


Bron: 6minutes
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Top-20 meest 'gebuzzde' producten
 Snelle reclamebeelden werken wel/niet
 Banners: geen aandacht, wel effect
 Negatief vergelijkende reclame werkt bij pessimisten
 
 
reacties
 
Erik Vos  |   | 
5-10-2007
 | 
10:39 uur
Grappig om te zien dat dit onderzoek middels internet is gedaan en niet mondeling. Internet speelt overigens in op 'mond op mond reclame' Deze reclamevorm speelt veelal tussen mensen die elkaar kennen. Precies zoals dat gebeurt bij viral marketing waar mensen de boodschap van de adverteerder doorsturen naar vriend of collega om verschillende redenen: iemand mee laten delen in een emotie, in een kans of een voordeel of er is prake van een tip/advies. Ben benieuwd of in het onderzoek ook deze relatief moderne technieken zijn onderzocht. De mogelijkheden zijn nog lang niet benut en inspelen op de ervaring van consumenten met het produkt of de dienst en daar vrienden in mee laten delen (advies geven) biedt nog voldoende kansen als je dat maar aansprekend brengt. 'Tell a friend' maar dan leuker.
Jos Essers  |   | 
17-10-2007
 | 
20:39 uur
Het meest eigenaardige is echter nog steeds dat veel bedrijven geweldige marketingplannen hebben, maar voor mond tot mond reclame geen enkel concreet plan hebben liggen, nóg sterker, niet weten hoe er mee om te gaan.

Eigenaardig, niet dan?
Jedidja  |   | 
15-03-2013
 | 
09:06 uur
Het lastige is ook dat het minder te meten valt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10