4 oktober 2007 -
Adverteerders hebben een steeds grotere diversiteit aan advertentiekanalen tot hun beschikking. Toch blijft mond-tot-mond reclame de meest betrouwbare informatiebron wanneer consumenten beslissen over een aankoop, zo blijkt uit een recente wereldwijde internetenquête van Nielsen Internet Survey.
Inhaalslag
Nieuwe platformen zoals het internet zijn dan wel bezig aan een inhaalbeweging wat betreft advertentie inkomsten, de traditionele kanalen boezemen de consument meer vertrouwen in. Advies van andere consumenten is het meest betrouwbaar en staat met 78 procent op de eerste plaats, gevolgd door advertenties in kranten met 63 procent. Televisie, radio en printmagazines krijgen allemaal scores boven de 50 procent.
Sms minst betrouwbaar
Reclame in zoekmachines behaalt 34 procent en online advertenties in de vorm van banners vijftien procent. Reclame via SMS zou volgens de enquête, met achttien procent, het minst betrouwbaar zijn. Hoewel nieuwe technologieën een globaliserend effect hebben op de samenleving, blijven veel aankoopbeslissingen gebaseerd op diepgewortelde nationale en culturele opvattingen. Verder blijkt ook het belang van een goede klantenservice die snel gehoor geeft aan eventuele klachten. Niets verspreidt zich sneller dan slecht nieuws. Naar schatting worden slechte klantenervaringen vijf keer meer met andere consumenten gedeeld dan verhalen over goede dienstverlening.
Bron:6minutes
Grappig om te zien dat dit onderzoek middels internet is gedaan en niet mondeling. Internet speelt overigens in op 'mond op mond reclame' Deze reclamevorm speelt veelal tussen mensen die elkaar kennen. Precies zoals dat gebeurt bij viral marketing waar mensen de boodschap van de adverteerder doorsturen naar vriend of collega om verschillende redenen: iemand mee laten delen in een emotie, in een kans of een voordeel of er is prake van een tip/advies. Ben benieuwd of in het onderzoek ook deze relatief moderne technieken zijn onderzocht. De mogelijkheden zijn nog lang niet benut en inspelen op de ervaring van consumenten met het produkt of de dienst en daar vrienden in mee laten delen (advies geven) biedt nog voldoende kansen als je dat maar aansprekend brengt. 'Tell a friend' maar dan leuker.
Het meest eigenaardige is echter nog steeds dat veel bedrijven geweldige marketingplannen hebben, maar voor mond tot mond reclame geen enkel concreet plan hebben liggen, nóg sterker, niet weten hoe er mee om te gaan.