4 oktober 2007 -
Het opdoen van nieuwe managementideeën blijft een vrij duister proces. Mensen pikken zaken op tijdens vergaderingen en presentaties, wisselen artikelen uit vaktijdschriften, kranten en consultantrapporten uit of wonen grandioze conferenties bij in tot de verbeelding sprekende oorden als Davos. Ook boeken kunnen een leger van navolgelingen creëren. Daarna zien we lukrake suggesties stilletjes plaatsmaken voor de conventionele wijsheid van morgen.
Blinde adoratie
Volgens Davenport en Prusak is echter enige omzichtigheid geboden bij de blinde adoratie die vele goeroes ten deel valt. Ze verwijzen in dat verband naar het boek 'The Halo Effect' van Philip Rosenzweig (IMD Business School), waarin de ultra-vereenvoudigde theorieën die goeroes en auteurs van managementboeken graag verkondigen, ter discussie worden gesteld. "Vele van de zaken waarvan wij denken dat ze bijdragen aan betere prestaties van een bedrijf, zijn vaak enkel en alleen op prestaties gebaseerd. Maar ondanks onze voorkeur voor simpele zaken, is management niet alleen moeilijker dan we graag toegeven, maar ook veel complexer dan onze eenvoudige verhaaltjes ons willen doen geloven."
Middenmanager meest innovatief
Toch schrijven Thomas Davenport en Laurence Prusak in hun boek 'What's the Big idea?', dat 'hoewel de vruchten van succesvolle veranderingen meestal worden geplukt door de zogenaamde 'visionaire CEO's', de mensen die hun eigen ideeën in praktijk brengen meestal de middenmanagers zijn, die het gros van hun tijd op de werkvloer doorbrengen.' Managers doen er dus goed aan niet enkel rekening te houden met de zaken die ze buiten de fabrieksmuren oppikken, maar vooral aandacht te besteden aan het creatieve en innovatieve werk dat zich voor hun ogen afspeelt. "CEO's moeten sowieso hun steun aan een idee betuigen, wil het een kans op slagen hebben. Maar de echte uitvinders en evangelisten van nieuwe ideeën bevinden zich meestal lager in het organigram: het zijn de lijnmanagers, de planners, de strategische specialisten en vaak ook de gewone arbeiders," schrijven de auteurs.
''Maar de echte uitvinders en evangelisten van nieuwe ideeën bevinden zich meestal lager in het organigram: het zijn de lijnmanagers, de planners, de strategische specialisten en vaak ook de gewone arbeiders'' Dit klopt inderdaad en maar al te vaak worden deze medewerkers tijdens brainstormsessies overvleugeld door hen die het hardst roepen. Ik ben recent met brainstormnet in aanraking gekomen. een systeem dat vaak in de management cockpit van grote organisaties wordt toegepast. Voor kleinere organisaties de moeite waard om eens naar te kijken. www.brainstromnet.eu dan weet je zeker dat de beste ideeen naar boven komen.