2 oktober 2007 -
Binnen de internationale uitzending van hrm`ers door multinationals zijn verschillende trends waarneembaar. Door de globalisering van bedrijven is internationale uitzending weer in trek en stoffen veel multinationals hun internationale management developmentprogramma`s weer op. Dat meldt MD Weekly.
Think global, act global
Wat opvalt, is dat er steeds minder westerse expats voor uitzending in aanmerking komen. Niet alleen zijn westerse expats vaak duurder, noch de uitzending, noch het zwarte gat erna zijn aantrekkelijk voor bijvoorbeeld de partner van de expat. Bovendien zijn Aziaten en Oost-Europeanen steeds mobieler geworden. En dit past goed in de `think global, act local`-strategie van veel bedrijven waarbij een lokale markt bij voorkeur door een `local` gemanaged wordt. Een andere trend is dat voor werknemers de persoonlijke ontwikkeling als drijfveer voor uitzending steeds belangrijker wordt.
Ervaring
Ook worden werknemers steeds jonger uitgezonden - dan zijn ze flexibeler en goedkoper. Uitzending wordt door steeds meer multinationals gezien als een belangrijk instrument om ervaring op te doen en internationale mobiliteit is vaak een voorwaarde voor werknemers om door te groeien.
Bron:Intermediair PW, MD Weekly