2 oktober 2007 -
MVO is definitief doorgebroken. Maar kiezen bedrijven vooral voor MVO als ze er zelf beter van worden? Drie Amerikaanse wetenschappers onderzochten hoe bedrijven wereldwijd omgaan met MVO en wat hun beweegredenen zijn. Ze formuleerden vooraf drie MVO-oriëntaties of -benaderingen:
1- De businesscasebenadering. Dit is de aanpak van bedrijven die ieder project beschouwen als businesscase: ze doen iets alleen als ze er geld mee verdienen. In deze benadering is MVO puur gericht op eigenbelang, niet op het belang van de buitenwereld. Pas als de druk van activisten te heftig wordt of regelgeving van politici te dwingend, gaan deze bedrijven over op (meer) MVO.
2- De social-valuesbenadering. Dit is als het ware de tegenhanger van de businesscasebenadering: bij bedrijven met een social-valuesbenadering staat maatschappelijke betrokkenheid voorop. Niet-economische factoren bepalen de strategie en de uitvoering daarvan.
3- De syncretic stewardship-benadering. Hierbij gaan organisaties uit van een veel bredere, holistische benadering van MVO. Daarbij zijn veel meer stakeholders betrokken die MVO kunnen en mogen claimen. Er is begrip voor het feit dat verschillende groepen stakeholders uiteenlopende of zelfs conflicterende belangen kunnen hebben. Men begrijpt dus ook dat MVO dan erg lastig is.
Zichzelf versterkend proces
De wetenschappers ondervroegen vervolgens managers van Europese en Amerikaanse ondernemingen. Zij hadden eigenlijk verwacht dat het gros van deze bedrijven de businesscasebenadering zou volgen. Dat bleek niet het geval: de meerderheid hanteert de syncretic stewardship-benadering. In de ontwikkeling naar meer MVO-gericht gedrag doorlopen veel bedrijven een zichzelf versterkend proces: naarmate een bedrijf beter bekend staat om zijn goede MVO-gedrag trekt het meer managers en werknemers aan die MVO heel belangrijk vinden. Die dragen dat op hun beurt ook weer uit. Enzovoort. Opmerkelijk is dat zowel businesscasebedrijven als social-valuesbedrijven tenderen naar de derde benadering, waarin het beste rekening wordt gehouden met zowel economische als niet-economische beweegredenen.
Bron:California Management Review, Marketing Online
Weer eens een onderzoek waarvan de uitkomst tevoren vast staat. Het pleit niet voor de onderzoekers dat ze een andere uitkomst hadden verwacht.
Bedrijven geven niet graag toe dat ze door, wat heet, de publieke opinie (maar wat in feite de opinie van een beperkte groep zeurterroristen, want zo noem ik die activisten graag) worden beďnvloed en komen dan met een semi wetenschappelijk verhaal over stakeholders en zo.
De beide eerste modellen zijn politiek niet correct en dus wordt het wenselijke derde antwoord gegeven.
Anna vd Heijden
|
|
2
-
10
-
2007
|
13
:
25
uur
De social-values benadering lijkt mij meer een theoretisch concept dan iets dat feitelijk veel voorkomt. Het zou namelijk betekenen dat het doel van het bedrijf is om maatschappelijke betrokkenheid/verantwoordelijkheid te bevorderen (zoals een NGO - met idealitische doelstelling - die daarnaast winst maakt). Hier zou ik wel eens wat voorbeelden van willen zien.