zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarom mensen consequent de verkeerde loopbaankeuzes maken

31 mei 2002 - Wat spreekt u het meest aan: 1) actie en avontuur òf 2) rapporten en memo's? Hoewel de meeste mensen op deze vraag antwoord 1 geven, kiezen ze in hun loopbaan voor optie 2.

Waarom eigenlijk?



Vragen
Tijdens een lezing voor HBO-studenten legde Fred Akkerma, hoofdredacteur van Managersonline.nl, verder de volgende vragen voor:

Hoe gaat u het liefst te werk?
1) Doen wat ik wil òf 2) Doen wat een ander wil

Waar voelt u zich het prettigst?
1) In een gezellige ruimte òf 2) Tussen kantoormeubilair

Met wie gaat u het liefst om?
1) Mensen die ik zelf uitkies òf 2) Mensen die ik niet zelf uitkies

De studenten kozen bij alle vragen in grote meerderheid voor antwoord 1. Toch kozen zij voor een loopbaan waar optie 2 van toepassing was, veelal een 'kantoorbaan' bij een dienstverlenende onderneming.

Risico-aversie
Volgens Akkerma wordt die keuze ingegeven door de behoefte aan risico-aversie, sociale acceptatie, beďnvloedende factoren zoals reclamecampagnes en onwetendheid onder studenten dat het ook anders kan. 'Niet alleen studenten maken keer of keer keuzes die niet aansluiten bij hun persoonlijke waarden, dat gaat een leven lang door. Het is nauwelijks verbazingwekkend dat dat tot stress, burnout en midlife crisis leidt.'

Spannend
Volgens Akkerma moeten juist hoog opgeleide studenten zich meer oriënteren op andere loopbaanmogelijkheden dan de voor de hand liggende. 'In de jaren '60 daagden studenten politici en bestuurders uit, nu mogen ze bedrijven wel eens uitdagen om werken weer interessant en spannend te maken.'

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10