zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips om untouchable te worden op de arbeidsmarkt

1 oktober 2007 - Wie op de arbeidsmarkt zijn talenten verwaarloosd, is niet meer veilig. Door de concurrentie van computers en goedkope arbeidskrachten - zoals Polen, Indiërs en Chinezen - is het als arbeidskracht meer dan ooit een must u continu aan te passen of ergens goed in te worden. De markt wordt een internationaal strijdtoneel. Er zal een nieuwe tweedeling plaatsvinden: de touchables en de untouchables.

Ratrace


"Het gevolg is dat er een ratrace zal plaatsvinden. Dat je in feite wereldwijd met drie miljard mensen concurreert. Een felle overlevingsstrijd tussen de haves en the haves-not. Wie niet mee kan, wordt in zijn existentie bedreigd", aldus trainer Viktor Steijger van Optimaal Talent en medeauteur van het recent verschenen boek ‘Zó word je een optimaal talent’. 

Talenttijdperk
Uit talentonderzoek, uitgevoerd door Optimaal Talent BV en Motivaction International B.V., blijkt dat de respondenten zo’n 60 procent van hun talenten verspillen. Opmerkelijk in een tijd dat men als professional continu moet bijblijven om werk te behouden. De gevolgen van de globalisering nopen tot een overlevingsstrategie van aanpassen en excelleren. De Nederlandse overheid zal iedere burger dienen te stimuleren om het beste uit zichzelf te halen en daarmee de welvaart en concurrentiepositie te behouden. "In essentie hangt de economische positie van een land, organisatie of individu af van de mate van talentbenutting. In die zin kun je stellen dat we in het talenttijdperk leven", aldus Steijger. 

Kerngroep

Aangezien talent een aangelegenheid is op individueel niveau, kan de arbeidskracht diens arbeidsmarktpositie toetsen aan de hand van vier pijlers, de zogenaamde KERN-factoren. Kern staat voor de vier belangrijkste criteria in het talenttijdperk, te weten kwetsbaarheid, eigenheid, responsiviteit en naïviteit. Maakt men deel uit van de kopgroep, oftewel de happy few? Of van het peloton? Of is men een onderdeel van de kwetsbare achterhoede? Tot welke kern behoort u? Hieronder een uitleg van de vier 
KERN-criteria.
Kwetsbaarheid. U bent inwisselbaar, afhankelijk en ondervindt dreiging van Nederlandse arbeidskrachten, buitenlanders of automatisering. U bent waarschijnlijk een touchable. Hoe meer u excelleert, uniek bent of onderscheidende talenten hebt, hoe minder kwetsbaar u bent.
Eigenheid. De mate waarin u authentiek bent en uw werk gebaseerd is op uw (natuurlijke) talenten. Het draait om de vraag in hoeverre u werk doet dat bij u past, wat u goed kunt, echt wilt en wat u passie oplevert. U imiteert geen anderen, maar u doet dingen die sterk bij u horen. U bent zoveel mogelijk uw natuurlijke ik en u bent zich sterk bewust van uw eigen talenten. Ook weet u hoe u deze kunt ontplooien en benutten.
Responsiviteit. Draait om aanpassingsvermogen en veranderbereidheid. In hoeverre u meebeweegt met de markt. Het geeft aan of u acteert als flexwerker en in hoeverre u permanent leren toepast of employable bent.
Naïviteit. Onder naïviteit wordt hier verstaan onwetendheid of ongeïnformeerdheid. U hebt (nog) geen beeld van uw positie op de arbeidsmarkt. Ook kan het betekenen dat u moet werken aan realiteitszin ten aanzien van het talenttijdperk. 

Zeven praktijktips
1. Kies werk dat u echt leuk, interessant en uitdagend vind. Stick to your talents. Dan word u vanzelf goed en gewild.
2. Erken uzelf als flexwerker. Pas u zoveel mogelijk aan uw omgeving aan, toon ambitie en wees bereid te veranderen. Blijf uiteraard wel authentiek.
3. Breng en houd uw kennis en vaardigheden op het hoogst mogelijke peil. Leer, ontwikkel en groei continu. Werk primair aan uw employability. Zoals de vakbonden dat noemen: "van baanzekerheid naar werkzekerheid".
4. Specialiseer u zoveel mogelijk. Wees zoveel mogelijk uniek en onderscheidend.
5. Zorg dat u uzelf goed kunt verkopen en beschik over een netwerk waarop u kunt terugvallen voor nieuwe opdrachten en werkzaamheden.
6. Houd periodiek een persoonlijke APK-beurt door de KERN-test te doen. Toets geregeld de staat van uw kwetsbaarheid, eigenheid, responsiviteit en naïviteit.
7. Neem uw verantwoordelijkheid. Bewaar de regie, stuur uw eigen loopbaan aan en manage de drie O’s voor persoonlijke talentontwikkeling: ontdekken, ontplooien en openbaren.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes tips voor persoonlijke effectiviteit
 70 procent Nederlanders zit op verkeerde werkplek
 Tien manieren om kansen te creëren
 Persoonlijke ontwikkeling wint van vast contract
 
 
reacties
 
R.J. van Hoeckel  |   | 
1-10-2007
 | 
08:33 uur
Ik ben het met de stelling eens.
Reden reactie: ''verwaarloosd'' is in de zinsconstructie onvoltooid tegenwoordige tijd en moet dan met een t. Het moet dus zijn ''verwaarloost''.
Jef Cumps  |   | 
1-10-2007
 | 
13:22 uur
Heel belangrijk om in de toekomst te overleven en zelfs 'untouchable' te worden, is bepaalde (rechter-hersenhelft) vaardigheden verder te onwikkelen. Ik schreef hierover een heel interessante reeks artikels op m'n blog. Voor een overzicht (Klik hier)
Klaas Jongejan  |   | 
1-10-2007
 | 
23:15 uur
Wat een kansloze prietpraat. Door wie is het ''onderzoek'' over Optimaal talent uitgevoerd? Juist! Ga es aan het werk stelletje harlekijnen i.p.v. anderen voor de voeten te lopen en net te doen of je een vak hebt geleerd.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10