26 september 2007 -
Managers geloven in voordelen van telewerken, maar maken zich zorgen over productiviteit, teambuilding en databeveiliging. Dat blijkt uit een enquête van SonicWALL. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de managers vindt dat het aanbieden van de mogelijkheid tot telewerken, een competitieve noodzaak is of op z'n minst een manier om medewerkers extra te motiveren.
Beleid
Meer dan een derde van de 1.184 ondervraagde managers heeft werknemers die meer dan twintig procent van de tijd buiten kantoor werken. De helft van de bedrijven heeft een formeel beleid op het gebied van telewerken. Bedrijven die dat nog niet hebben, zouden dit met name instellen vanwege: motiveren van de medewerkers (26 procent), de kosten van een kantoorruimte (vijftien procent), de stijgende brandstofprijzen (veertien procent), het verkeer en de weersomstandigheden (veertien procent).
Top drie zorgen
Ondanks de groeiende steun voor werken op afstand, gaat het idee voor veel managers ook nog gepaard met zorgen. De top drie:
- De bezorgdheid of hun werknemers productief zullen blijven – dit in tegenstelling tot het feit dat meer managers (34 procent) geloven dat telewerkers minstens even productief of in sommige gevallen zelfs productiever zijn dan de collega's die op kantoor werken.
- De uitdaging om een sterk team te vormen; vijftien procent van de respondenten geloven dat telewerkers bepaalde aspecten van de baan missen door niet fysiek op kantoor aanwezig te zijn.
- De bezorgdheid over potentiële inbreuken op de veiligheid en/of beveiligingslekken als gevolg van telewerken. Dit is een top-of-mind issue voor bijna een kwart van de respondenten die niet over een beveiligingsbeleid beschikken voor werken op afstand. De telewerker zelf hecht hier veel minder belang aan.
Werkplek
De plaats van waaruit wordt gewerkt, is niet onbelangrijk voor managers. De meeste ondervraagden (22 procent) hebben het liefst dat hun werknemers thuis werken, gevolgd door zestien procent die de voorkeur geeft aan het business center van een hotel. De koffieshops op luchthavens, openbare bibliotheken, en wireless hot spots kregen minder steun – tussen de zes en negen procent. Minder dan twee procent van de managers vindt het strand, het zwembad of een stadion een goede plaats om te telewerken.
Bron:Express,be