26 september 2007 -
Sollicitatievideo’s beginnen ook hier langzaam door te breken. Vooral de videosharingsite YouTube brengt kandidaten natuurlijk op ideeën: ze maken één tot twee minuten durende video’s met zichzelf in de hoofdrol waarin ze hun vaardigheden, ervaring en kwaliteiten opnoemen en eventueel meteen demonstreren. Diverse sites nemen die videopresentaties al op, waaronder WorkBlast.com en CareerBuilder.com. Monster.com overweegt dit.
Visuele presentatie
Uit onderzoek onder 2.200 selectiemanagers en HRM professionals blijkt dat 60 procent wel belangstelling heeft voor video als manier voor de kandidaat om zichzelf voor te stellen. Op dit moment vraagt echter nog maar twee procent van de professionals expliciet naar een videopresentatie van de kandidaat en biedt slechts één procent van de kandidaten die aan. Cijfers die natuurlijk kunnen oplopen wanneer de technologie goedkoper wordt en in het bereik van meer mensen komt. Met een gepolijste voorstelling van zichzelf op video in combinatie met een traditionele presentatie op papier onderscheidt een kandidaat zich dan gunstig van zijn concurrenten.
Voor- en nadelen
De professionals zijn het erover eens dat ze zich op basis van een video een goed oordeel over de sollicitant en zijn/haar geschiktheid voor de baan kunnen vormen. Bovendien zou de selectie erdoor sneller en efficiënter kunnen verlopen. De keerzijde van de medaille is wel dat videopresentaties de nadruk op het uiterlijk van de kandidaat verhogen. Dat is toch al het geval wanneer foto’s met de sollicitatie moeten worden meegestuurd. En daarbovenop vergroot het gevaar voor discriminatie: niet weinig personeelsverantwoordelijken vrezen te worden aangeklaagd als ze zich te sterk op de visuele voorstelling baseren.
Bron:6minutes
Wat betreft het filmpje van YouTube zou ik toch willen adviseren dat de heren hun dassen op de juiste lengte te dragen. Een te korte das komt niet echt heel slim over.