zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

YouTube inspireert sollicitant

26 september 2007 - Sollicitatievideo’s beginnen ook hier langzaam door te breken. Vooral de videosharingsite YouTube brengt kandidaten natuurlijk op ideeën: ze maken één tot twee minuten durende video’s met zichzelf in de hoofdrol waarin ze hun vaardigheden, ervaring en kwaliteiten opnoemen en eventueel meteen demonstreren. Diverse sites nemen die videopresentaties al op, waaronder WorkBlast.com en CareerBuilder.com. Monster.com overweegt dit.

Visuele presentatie


Uit onderzoek onder 2.200 selectiemanagers en HRM professionals blijkt dat 60 procent wel belangstelling heeft voor video als manier voor de kandidaat om zichzelf voor te stellen. Op dit moment vraagt echter nog maar twee procent van de professionals expliciet naar een videopresentatie van de kandidaat en biedt slechts één procent van de kandidaten die aan. Cijfers die natuurlijk kunnen oplopen wanneer de technologie goedkoper wordt en in het bereik van meer mensen komt. Met een gepolijste voorstelling van zichzelf op video in combinatie met een traditionele presentatie op papier onderscheidt een kandidaat zich dan gunstig van zijn concurrenten. 

Voor- en nadelen
De professionals zijn het erover eens dat ze zich op basis van een video een goed oordeel over de sollicitant en zijn/haar geschiktheid voor de baan kunnen vormen. Bovendien zou de selectie erdoor sneller en efficiënter kunnen verlopen. De keerzijde van de medaille is wel dat videopresentaties de nadruk op het uiterlijk van de kandidaat verhogen. Dat is toch al het geval wanneer foto’s met de sollicitatie moeten worden meegestuurd. En daarbovenop vergroot het gevaar voor discriminatie: niet weinig personeelsverantwoordelijken vrezen te worden aangeklaagd als ze zich te sterk op de visuele voorstelling baseren.


Bron: 6minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Videovacature wordt populair
 Vacatureclip maakt bedrijfscultuur zichtbaar
 Videosollicitatie wint aan populariteit
 
 
reacties
 
Marijke de Moor  |   | 
12-08-2008
 | 
13:42 uur
Wat betreft het filmpje van YouTube zou ik toch willen adviseren dat de heren hun dassen op de juiste lengte te dragen. Een te korte das komt niet echt heel slim over.

Vriendelijke groet,
Marijke de Moor

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10