26 september 2007 -
Diversifiëren loont. Dat blijkt uit een onderzoek van strategisch adviesbureau Roland Berger. Bedrijven die nieuwe activiteiten toevoegen aan hun kernactiviteit, groeien harder dan bedrijven die focussen. De concurrentie neemt toe en de grenzen van kostenreductie zijn bereikt. Het onderzoek laat een nieuwe trend zien: bedrijven zijn in toenemende mate bereid om van de hoofdweg af te wijken en investeerders stimuleren dit ook.
Diversificatie loont
Roland Berger bracht de strategieën en resultaten van ruim 1.200 grote bedrijven in kaart. "Het idee dat focussen op de kernactiviteit altijd loont, blijkt niet bewezen," zegt Arnoud van der Slot, partner bij Roland Berger Nederland en medeverantwoordelijk voor het onderzoek. "Opvallend is dat we bijna het tegendeel aantonen: de bedrijven die de afgelopen jaren voor diversificatie kozen, zagen hun omzet- en winstcijfers vaker stijgen dan de bedrijven die voor focus kozen."
Hoge rendementen
Ook investeerders vertonen weer bovengemiddelde belangstelling voor diversificatie. Vooral grootaandeelhouders en private equity partijen willen investeren in deze strategie. De banken en de kleinere aandeelhouders zijn nog een stuk terughoudender. De eisen van investeerders zijn echter aanzienlijk: de nieuwe business segmenten moeten binnen vier tot vijf jaar in een rendement van vijftien procent resulteren.
Onderzoek De succesvolle bedrijven doen overigens wel uitvoerig onderzoek voordat ze in nieuwe activiteiten stappen, zo blijkt uit het onderzoek van Roland Berger. Meer dan driekwart van de respondenten laat weten gebruik van benchmarks en marktanalyses te maken om nieuwe business segmenten te onderzoeken. Meer dan een derde van hen brengt bovendien de actuele trends in de markt nauwgezet in kaart.
Nederlandse voorbeelden
Ook in Nederland blijken diverse voorbeelden voor handen van bedrijven die de laatste jaren succesvol diversifiëren. "Een treffend voorbeeld vormen de mediabedrijven, waar het plafond van de papieren media duidelijk bereikt is," aldus Van der Slot. "De markt voor kranten en tijdschriften loopt zelfs terug. De digitale media openen voor deze bedrijven de weg voor nieuwe producten op nieuwe markten." Een ander voorbeeld dat Roland Berger noemt is bodemonderzoeker Fugro, die door het overnemen van het Amerikaans bedrijf EarthData nu ook vanuit de lucht actief is. Van der Slot: "We staan aan de start van een nieuw tijdperk, waarin diversificatie de boventoon voert. De volgende fase van de varkenscyclus is aangebroken."
Een opvallend bericht, het tijdperk van ''terug naar de core business'' is dus voorbij zo lijkt het.
Ik vind de voorbeelden die genoemd worden echter niet overtuigend. Het gaat hier om producten en diensten die, welliswaar op een andere, nieuwe manier, gelijk zijn aan de orginele diensten en producten. Dus eigenlijk gewoon aanpassen aan de markt en de mogelijkheden.
In de automotive zien we deze trend ook, meer modellen en kleinere series, maar het weer insourcen van eerder geoutsourcte diensten is zeker niet aan de orde.
Kortom, nieuwe producten in bestaande markten, dus toch niet zo heel schokkend