Ondernemingsstrategie nauwelijks belangrijk voor groei
30 mei 2002 -
Hoe belangrijk is strategievorming voor de groei van een onderneming? Nauwelijks, zegt het EIM: de groei wordt met name bepaald door de situatie en omstandigheden in de markt waarop een bedrijf actief is.
EIM, het kenniscentrum voor MKB en ondernemerschap, deed onderzoek naar de relatie tussen ondernemingsstrategie en groei.
Omstandigheden Gaat het om markten met een aanzienlijk groeipotentieel en een gunstige concurrentiesituatie, bijvoorbeeld door veel vraag naar (nieuwe) producten en/of diensten en een beperkt aantal aanbieders/concurrenten, dan is ook de groeipotentie van daarin opererende bedrijven groot. Om deze markten in kaart te kunnen brengen en concrete kansen te kunnen bepalen, zijn veel bedrijven hun marktomgeving intensief aan het verkennen.
Geen directe rol Dit leidt dan grotendeels weliswaar tot heldere ondernemings- en marktstrategieën, maar in tegenstelling tot de algemene verwachting speelt de keuze voor een bepaalde strategie geen wezenlijke directe rol waarmee groei te verklaren zou zijn.
Bron:Sales Online