25 september 2007 -
Sollicitatierondes worden steeds veel omvattender. Psychologische testen, rollenspellen, IQ-testen en assessments steeds normaler. U weet natuurlijk nooit precies wat u te wachten staat, maar met de volgende acht tips van executive coach Shale Paul stapt u ieder gesprek vol vertrouwen in.
1. Bereid u voor
Uiteraard komt u niet binnen met vlekken op uw kleren en spinazie tussen uw tanden of zonder grondige kennis van de onderneming en de functie waarop u solliciteert. Maar u kunt nog veel meer doen. Plan uw strategie – verzin een antwoord op alle mogelijke vragen die u gesteld kunnen worden en een reactie op alle mogelijke situaties – en oefen, oefen, oefen. Op die manier rollen de antwoorden straks volkomen natuurlijk uit uw mond en komt u zo spontaan over als alleen met grondige voorbereiding mogelijk is.
2. Weet wat u kunt en weet Als uw gesprek gebaseerd is op uw cv, zorg dan dat u alle feiten die daarin vermeld staan uit uw hoofd kent, inclusief datgene u wel en juist niet wilt in uw baan. Wees specifiek. Wie teveel wil, eindigt maar al te vaak met lege handen. Verwerk feiten uit uw cv subtiel in uw verhaal. Als u bijvoorbeeld een extra cursus heeft doorlopen om in aanmerking te komen voor een bepaalde functie, vertel dan iets over die ervaring.
3. Onderstreep uw sterke punten, maak van uw zwakke sterke U krijgt vrijwel zeker de vraag wat uw sterke en zwakke kanten zijn. Ken uw krachten en benadruk diegene die aansluiten bij de functie waarop u solliciteert. Als u bijvoorbeeld solliciteert als verkoper, kunt u zeggen dat u snel doorheeft wat mensen willen. Zorg er wel altijd voor dat u uw claim kunt bewijzen met praktijkvoorbeelden. De ‘zwakke punten;-vraag blijft een strikvraag. De vraagsteller wil er verschillende dingen mee te weten komen. Bijvoorbeeld of u arrogant bent (‘ik heb geen slechte kanten’), of u zichzelf kent (‘daar heb ik eigenlijk nooit echt over nagedacht’) en wat u doet om uw zwakke punten te verbeteren. Er zijn twee manieren om deze vraag goed te beantwoorden. U kunt aantonen dat u in staat bent te leren van uw fouten of kunt een zwakte noemen die eigenlijk een sterk punt is (‘ik ben te perfectionistisch’, ‘ik verlies mijn geduld als mensen zich niet 200 procent inzetten’).
4. Wees eerlijk over eerder ontslag
Zoveel mensen worden weleens ontslagen zonder dat hen dat te verwijten is, dat het echt geen taboe meer is (behalve natuurlijk als u uw ex-baas opgelicht hebt). Antwoord eerlijk en zonder rancune. In het laatste geval kan men denken dat u niet om kunt gaan met tegenslagen.
5. Wees duidelijk – niet rigoureus - over uw doelstellingen
Een veel voorkomende sollicitatievraag is: ‘waar wilt u over vijf jaar staan?’ Behalve als u zeker weet dat u het bedrijf van uw vader gaat overnemen, kunt u hem het best in zo algemeen mogelijke termen beantwoorden. De economie en vrijwel iedere branche veranderen zo snel tegenwoordig dat u immers onmogelijk specifiek kunt zijn. Zeg dus liever niet ‘ik wil binnen vijf jaar manager zijn in dit bedrijf’, maar liever ‘ik wil me bekwamen in elk aspect van deze sector’. Wees zo specifiek mogelijk maar blijf flexibel; daarmee toont u aan dat u begrip heeft voor de complexiteit van de branche waarin u solliciteert.
6. Toon aan dat u hoge eisen aan uzelf stelt
Het bedrijfsleven houdt van mensen die hoge eisen aan zichzelf stellen, zowel professioneel als persoonlijk, die duidelijk en consequent uitdragen en er bovendien naar leven. Communiceer ze helder, zonder al te ver uit te wijden. ‘Ik delegeer mijn zwaktes’, ‘ik begin niet aan een project als ik niet zeker weet dat ik het mijn volledige aandacht en inzet kan geven’, ‘ik ben direct en ga algemeenheden uit de weg’, ‘ik stel alles in het werk om mijn hele leven te groeien en mezelf te ontwikkelen’.
7. Stel vragen
De sollicitant die alles goed vindt, is niet erg interessant. Een goede recruiter waardeert het als u ook vragen stelt over de onderneming en de functie om te bepalen of die ook bij U passen. Bepaal van tevoren duidelijk wat u wilt en niet wilt en welke compromissen u wilt sluiten. U kunt bijvoorbeeld genoegen nemen met minder salaris dan u in gedachten had in ruil voor goede doorgroeimogelijkheden.
8. Durf te onderhandelen over uw salaris
Laat u niet afschepen met het smoesje dat een nieuwe werknemer nu eenmaal nooit meer betaald krijgt dan een x bedrag. U mag best verdienen wat u waard bent. En dat is een combinatie van de functie zelf en uw capaciteiten en inzet. Het is wel zo dat in de meeste bedrijven bepaalde salarisschalen gelden en daar moet u zich dus naar schikken. Binnen die grenzen is echter echt wel ruimte voor onderhandeling. Weet wat u waard bent en wees niet bang dat te vragen.
Bron:Topten.org
In het artikel wordt zeker een redelijke weergave gegeven van de praktijk. Ook de tips zijn zeker nuttig. Men heeft als sollicitant de markt ook wel enigszins mee, gelukkig. Er moet nu eenmaal meer jonger bloed komen want de vergrijzing begint echt problematisch te worden.
Wat ik eigenlijk mis in het hele verhaal is, misschien trap ik nu een open deur in, een mogelijkheid je voor die hele sollicitatie procedure te Laten trainen in verschillende onderdelen en technieken.
Het lijkt me misschien wel eens een aardige nieuwe markt. Zelf houden wij ons er niet zo mee bezig omdat we veel korter door de bocht werken met assessments mar ik kan me zeker voorstellen dat er een behoefte zou kunnen zijn.
Met name diegene die zich met re-integratie bezig houden.
RC PM
Jeblia
|
|
28
-
01
-
2008
|
09
:
59
uur
Ik zou hierbij vragen of jullie mischien antwoord hebben op de twee vragen voor mij?
Noem vier dingen die mis kunnen gaan als je op sollicitatiegesprek gaat. En vertel erbij hoe je dingen kunt voorkomen.
Er zijn veel dingen die mis kunnen gaan tijdens een sollicitatiegesprek.
1. Te laat komen.
Alleen als je werkelijk een geldige reden zou hebben kom je er mee weg, anders not done.
2. Jezelf slecht of summier hebben geinformeerd.
Dit is een ietwat breder aspect. Niet alleen jezelf informeren over het bedrijf, organisatie en cultuur kan tegenwoordig redelijk eenvoudig. Ook de functie en de rol en verantwoordelijkheden zijn natuurlijk belangrijke aspecten.
Persoonlijk neem ik regelmatig de moeite gewoon even eerst te bellen. Het gebeurd namelijk tamelijk regelmatig dat de functie omschrijving niet geheel confor hetgeen is dat men eigenlijk zoekt.
Een telefoontje heeft twee voordelen. Het eerste contact is gelegd en men toont interesse. Dat aspect blijft wel degelijk positief hangen. Daarnaast kan het zijn dat je vind niet de juiste persoon te zijn. Een hele nuchtere en realistische manier van benaderen die zeker punten opleverd.
Uiterlijk:
Uiterlijk is vele malen belangrijker dan men soms denkt. Dus formeel gekleed, niet opzichtig. Niet in spijkerbroek of, dat kan echt, er moet een dringende reden voor zijn.
Voorbeeld: Voor een collega viel ik in om wat reparatiewerkzaamheden uit te voeren en later had ik een gesprek. Beide locaties lagen dicht bij elkaar dus heb je een kleine dilemma. Er werd geen probleem gemaakt na tekst en uitleg en klein excuus.
Heb vragen op voorhand genoteerd. Men wil namelijk ook wel eens zien of je assertief kunt zijn of een gesprek kunt overnemen en de regie behouden. Vooral van belang bij middenkader en hogere functies.
Wees hierbij betrokken en accuraat en dwaal niet te ver af van het onderwerp. Probeert uw gesprekspartner dit, pas op dit kan echt gebeuren, loop dan even mee maar leid het gesprek weer zo snel mogelijk terug naar het onderwerp.
Tutoyeren.
In een dergelijk gesprek is het goed meteen aan te geven dat zij jou bij de voornaam mogen noemen. Meestal volgt men je hierin en het maakt het verloop van het gesprek wat minder formeel.
Voor de rest zijn er verschillende do's en don'ts te bedenken maar dit zijn denk ik wel de belangrijksten.
Er zullen ongetwijfeld wel sites zijn waar bepaalde zaken nog wat verder worden uitgediept.