zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager zijn is steeds moeilijker

21 september 2007 - De baan van 'chief executive officer' is er de afgelopen jaren niet eenvoudiger op geworden. De vrijblijvendheid is weg, het moment van afrekenen komt steeds sneller. Als manager bent u vooral bezig om anderen hun werk beter te laten doen. Uw succes kan dus alleen maar worden afgemeten aan het succes van de mensen die u aanstuurt. Welke vaardigheden moet de moderne CEO hebben? Essentiële vaardigheden voor de manager van de 21ste eeuw.

Just do it


Een nieuwe topman moet meteen aan de slag. Een 'just do it'-mentaliteit is gevraagd. Geen hoogdravende vergezichten of langetermijnvisies, maar de mouwen opgestroopt. De wereld verandert voortdurend, verder kijken dan drie tot vijf jaar vooruit heeft weinig zin. Succes smoort kritiek. De CEO is een doener, minder een denker. Juist omdat de wereld voortdurend in beweging is, moet de topman een scherp oog hebben voor de plaats die zijn bedrijf in de keten inneemt. Hij moet voortdurend bezig zijn met het bestaansrecht en aanzetten geven voor nieuwe ideeën op dat terrein. Het is aan hem richting te geven hoe het bedrijf zich moet ontwikkelen. 

Firsthand observation

De topman zal verbindingen tot stand moeten brengen tussen cellen met vaak verschillende culturen, en iedereen in dezelfde richting laten werken. Niet door zaken van bovenaf op te leggen, maar door draagvlak te creëren. Om verbinding te maken en een groep dezelfde richting op te krijgen is persoonlijke kracht nodig, charisma. De topman van vandaag is voor zijn succes afhankelijk geworden van topspecialisten op het terrein van marketing, human resources en logistiek en moet meer tijd op de werkvloer doorbrengen om aan zijn inzichten te komen - de zogeheten `firsthand observation`. Een cultuur van face to face en `on the spot` probleemoplossing leidt tot een superieure organisatieconditie.


Bron: Managementsite
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aantoonbare managementkwaliteiten steeds belangrijker
 Manager moet handen weer vuil maken
 Manager geeft zichzelf de schuld van pesterijen
 Manager heeft 90 dagen om zich te bewijzen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10