21 september 2007 -
In New York is 43 procent van de werknemers immigrant, in Londen 33. Hebben bedrijven voordeel bij een door raciale diversiteit gekenmerkt werknemersbestand? Scott Page, professor aan de Universiteit van Michigan en auteur van het boek 'The Difference', meent van wel, meldt Express.be. Maar de voordelen komen niet zozeer uit de verschillende raciale en religieuze achtergronden, maar eerder in de cognitieve diversiteit, de andere kennis en trainingsachtergrond van de werknemers.
Invalshoeken
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat cognitief verschillende groepen tot betere prestaties komen. Julien De Wilde, de voormalige CEO van Bekaert, vat het als volgt samen: "Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar uit ervaring weet ik dat als voor een project mensen samenwerken uit verschillende culturen de kwaliteit van het werk altijd beter is. Ze bekijken het namelijk vanuit diverse invalshoeken. Als je allemaal uit dezelfde school komt, al is dat Harvard, bekijkt iedereen het op dezelfde, meer beperkte manier."
Bron:Financial Times, Express.be
Ook een divers clientenbestand loont!
Leidraad in de begeleiding van bureau NU-coaching is diversiteit: het besef van verschil en het waarderen en respecteren van verschil. Als zelfstandig werkend (re-integratie)coach heb ik bewust gekozen voor een zeer divers clientenbestand qua afkomst, opleiding, leeftijd, geloof e.d. Juist de diversiteit aan mensen en hun vragen vind ik boeiend en uitdagend. Het houdt mij scherp en stimuleert mijn creativiteit. Van de 32 afgeronde trajecten,13 verschillende culturele achtergronden, zijn 24 succesvol afgerond.