21 september 2007 -
Brengt virale marketing de boodschap naar de massa? Jupiter Research stelt terecht deze vraag want ondanks het succes van YouTube, MySpace en aanverwanten slagen de meeste virale marketing campagnes er niet in een valabel publiek te bereiken.
Influentials
Het voorbije jaar slaagde slechts vijftien procent van de virale campagnes er in om gebruikers te bewegen de boodschap van het bedrijf te promoten, zo blijkt uit de analyse van Jupiter Research. Dat kwam vooral omat de verkeerde techniek werd toegepast. De meest populaire techniek bestaat er in om de boodschap eerst naar zogenaamde ‘influentials’ te sturen. Maar daar stopt het verhaal vaak. Verschillende ‘influential groups’ reageren bovendien anders op advertentie campagnes en beïnvloeden anderen op heel verschillende wijze, zo stelden de onderzoekers vast. Relatief oudere online gebruikers hebben meer de neiging om marketing boodschappen te forwarden dan jongere gebruikers. Jongeren bezoeken sociale sites waar viral marketing boodschappen worden rondgestrooid. Oudere gebruikers gebruikten significant meer e-mail en zijn af en toe in voor online video.
Koude kermis
Sociale netwerking sites houden ook gevaren in. Als de marketeer het publiek van deze site niet voldoende kent en niet op de juiste manier benaderd, is de kans reëel dat het merk meer mensen afstoot dan dat het er weet te winnen. Wie te hard zijn best doet om virale campagnes ingang te doen vinden komt vaak van een kale kermis thuis, aldus nog Jupiter Research.
Bron:6minutes