20 september 2007 -
Amerikaanse managers klagen steen en been dat ze niet aan gekwalificeerd personeel kunnen komen. Hun kortzichtige houding ten opzichte van nieuwe werknemers en een groot gebrek aan steun hen zich thuis te laten voelen, zijn echter een niet te negeren onderdelen van dat probleem.
Geen beleid
Uit onderzoek van Novations blijkt dat minder dan de helft van de werkgevers een gestructureerd beleid voert om hun nieuwe werknemers in te werken. Minder dan een derde leidt de hr-managers op in die vaardigheden. Minder dan de helft geven kandidaten een realistisch baanvooruitzicht. Ook aan middelen om kandidaten goed in te schatten, ontbreekt het veelal. Hoewel zes van de tien een vastomlijnd wervingstraject volgen, stelt maar 46 procent objectieve criteria vast voor alle openstaande vacatures.
Klein gebaar
Tim Vigue, consultant voor Novations: "Sommige ondernemingen hebben gewoonweg niet de mensen om nieuwelingen in te werken, in anderen is er geen overleg tussen de afdelingen. Aan de ene kant lijken bedrijven het belang van een objectief wervingstraject en effectieve inwerktijd te begrijpen maar aan de andere kant laten velen het in de praktijk afweten." Het hoeft overigens niet moeite te kosten, benadrukt hij. Hele kleine gebaren kunnen al een wereld van verschil maken, zoals het regelen van een werkplek voor de nieuwkomer.
Gebrek aan interesse
Dit schrikbarende gebrek aan interesse van werkgevers kwam ook naar voren in een recent onderzoek van Taleo Research onder 2400 Amerikaanse werknemers. Daaruit kwam naar voren dat meer dan de helft nooit een functioneringsgesprek had gehad of, als ze dat wel hadden gehad, er niks aan hadden. Meer dan driekwart kreeg geen begeleiding en slechts twaalf procent was een persoonlijk ontwikkelplan aangeboden.