20 september 2007 -
Verandermanagers moeten niet de organisatie of de medewerkers veranderen, maar zichzelf om het goede voorbeeld te geven. De nadruk moet komen te liggen op het leiden van verandering in plaats van op verandermanagement. Sleutelbegrippen in deze zijn duidelijkheid en invloed. Dat meldt MD Weekly.
Transformatie
Het bieden van duidelijkheid en het geven van invloed op het verandertraject nemen immers veel weerstand tegen verandering weg. Dit betekent dat de veranderaar geen `uitvoerder` van beleid is, maar de `verbindend regisseur` ervan. Deze omslag van transactioneel naar transformationeel gedrag vergt het nodige van de leidinggevende: hij moet zijn eigen persoonlijke transformatie kunnen delen met de medewerkers. Pas dan ontstaat de intrinsieke wil van medewerkers om hem in deze transitie te volgen.
Breekijzer
Verandermanagers gaan er echter nog steeds vanuit dat zij het `breekijzer` zijn. Dit impliceert echter een gebrek aan vertrouwen in de medewerkers en dat werkt contraproductief. Vaak zijn veranderingen te zeer resultaatgedreven in plaats van doelgedreven en plaatsen opdrachtgevers van verandering zich nog steeds vooral buiten de organisatie. Bovendien zijn veel veranderparadigma`s gebaseerd op steriele modellen. Het is aan de hr-professional om de verandermanager deze spiegel voor te houden.
Bron:Gids voor Personeelsmanagement, MD Weekly
Dat een manager een regisseur moet zijn geldt mijn inziens niet alleen voor een verandermanager, maar voor alle managers.
De medewerkers in de organisatie zijn de acteurs, die uiteindelijk doorslaggevend zullen zijn voor het resultaat. De regisseur geeft sturing en aanwijzingen, heeft een beeld (visie) hoe de dingen moeten lopen, en heeft een crew voor het beeld, geluid, catering, make-up, kleding, transport, enz.
B.Stoker Maintenance Consultant
|
|
22
-
09
-
2008
|
14
:
47
uur
Ik herken in ''de manager'' twee begrippen, nl, het managen van het afgesproken( opgelegde) bedrijfsproces en het managen op basis van visie en ervaring, en van het afgesproken bedrijfsproces! De eerst genoemde is volgens mij een uitstervend beroep, de tweede is wat het bedrijfsleven nu nodig heeft.Voor de tweede is wat mij betreft van toepassing de regel 1+1 =3. Daarbij komt wel, dat de rol van de change manager voor het grootste deel afhankelijk is qua invulling van de wens en eis van de opdrachtgever die bepaald de kaders waarbinnen de change plaatsvind. Dus steld de opdrachtgever de ''mens'' centraal of het proces? Thats te question.