zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen communicatietips voor crisistijden

20 september 2007 - Slecht nieuws? Gedwongen ontslagen? Productiefout? Stap naar buiten. Zwijgen opent de weg naar speculatie en wantrouwen. Houd deze tips van Zibb.nl bij de hand – of leer ze uit uw hoofd - en zet ook slechte tijden naar uw hand.

1. Blijf communiceren


Stuiten mensen ineens op gesloten gelederen als er iets ergs gebeurt? Reken er dan op dat ze u ook in goede tijden niet meer vertrouwen. Openheid leidt tot geloofwaardigheid. Dan maar even door die zure appel heen bijten. Later plukt u er de vruchten van.

2. Kies het beste moment
Er is nooit een goed moment voor slecht nieuws, maar zorg tenminste dat uw berichtgeving in overeenstemming met elkaar is. De ene dag jubelende eindcijfers publiceren en de volgende dag bekend maken dat er gedwongen ontslagen vallen is niet handig. Moet uw product teruggehaald worden uit het schap? Wees er zeker van dat die geplande commercial niet op tv is.

3. Combineer hard nieuws met menselijkheid
Breng slecht nieuws vastberaden en onderbouwd maar laat meteen duidelijk zien dat de menselijke gevolgen daarvan u niet koud laten.

4. Zorg dat uw personeel op de hoogte is voor anderen dat zijn
Niets is zo funest voor het vertrouwen van uw medewerkers dan dat ze in de krant moeten lezen dat u mensen gaat ontslaan. Licht eerst uw personeel in, dan pas de rest. Spreek af wie het bedrijf naar buiten toe vertegenwoordigt.

5. Wacht niet af
Reken er niet op dat slecht nieuws verdwijnt door het te negeren. Wees lastige vragen voor en licht uw relaties meteen in. Zo toont u dat u uw verantwoordelijkheden neemt en uw relaties serieus neemt.

6. Schrijf uw boodschap op
Vervelende gebeurtenissen leiden tot emoties. En emoties tot fout geformuleerde of ondoordachte uitspraken. Schrijf alle feiten daarom zodanig op dat er geen misverstanden mogelijk zijn. deze schriftelijke verklaring reikt u uit, desgewenst geeft u vervolgens een mondelinge toelichting. Zorg ook dat uw relaties weten waar ze terecht kunnen met eventuele vragen naar aanleiding van uw verklaring.

7. Houd u aan de feiten
Ga niet speculeren, vertel waar het op staat. Voor u het weet worden mogelijkheden vertaalt tot zekerheden en dan bent u nog veel verder van huis. Geef eerlijk toe wat u nog niet zeker weet. Vertel welke actie u heeft ondernomen heeft en nog gaat ondernemen. Houd u daar ook aan.

8. Win juridisch advies in
Zorg dat al uw acties en beloftes juridisch onderbouwd zijn. dat kan veel ellende besparen.

9. Kom de pers tegemoet
Treed journalisten open, eerlijk en vriendelijk tegemoet. Zij beïnvloeden de publieke opinie als geen ander. Strijkt u ze tegen de haren, dan is de kans groot dat de wereld zich tegen u keert.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Excuses CEO zijn weinig waard
 Vrouwen zijn betere managers in crisistijd
 Tien gevaarlijke communicatieproblemen
 'Bedrijven klungelen met slecht nieuws'
 
 
reacties
 
Crisiscommunicatie  |   | 
6-04-2009
 | 
15:44 uur
Interessant artikel. Hier wil ik graag nog een extra tip aan toevoegen: reageer snel.
In elke crisissituatie, in welk domein ook, geldt: Hoe sneller men ingrijpt, hoe groter de kans op een goede afloop. Brandwonden? “Eerst water, al de rest komt later”. De eerste 24 uur zijn cruciaal...
Bij bedrijfscrisissen of aanverwanten heeft u vaak niet eens 24 uur. Grijpt u later in, dan wordt het controleren exponentieel moeilijker...
M.L.N,  |   | 
7-04-2009
 | 
09:47 uur
graag ontvang ik het artikel.
bij voorbaat dank.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10