19 september 2007 -
Bedrijven in Nederland bieden hun personeel naast de leaseauto steeds vaker een treinabonnement aan. Dat meldde NS maandag, aldus Zibb. Het vervoersbedrijf zag de verkoop van het aantal bedrijfsabonnementen sinds de eeuwwisseling met 64 procent toenemen.De toename komt volgens een woordvoerder van NS neer op enkele tienduizenden forenzen en zakenreizigers.
Personeelslokkertje
"Vooral organisaties die behoefte hebben aan hoogopgeleid personeel lokken nieuwe werknemers met een 'trein van de zaak', " stelt NS. Volgens de spooronderneming neemt de kracht van de leaseauto als personeelslokkertje af door de toenemende accijnzen, files en bijtelling.
Terugdringen kosten
Het terugdringen van kosten is het belangrijkste argument voor bedrijven bij hun keuze voor de trein of voor een combinatie van vervoersmiddelen. Autokilometers zijn veel duurder dan treinkilometers en de administratie vergt veel tijd en geld. Als het personeel vaker de trein pakt, zijn minder parkeerplaatsen nodig. Het personeel profiteert ook. In tegenstelling tot bij de leaseauto hoeft voor het privégebruik van een treinabonnement van de baas geen belasting te worden bijbetaald. Het gedoe met de registratie van ritten verdwijnt voor forenzen die voortaan de trein pakken.
Milieuvriendelijk Het groene imago speelt ook een rol bij de keuze voor de trein. "Auto's stoten per gereisde kilometer 126 gram CO2 uit, tegen 41 gram door de trein", rekent NS voor.
Bron:Zibb
Heel fijn voor de spoorwegen dat ze het zo goed doen. Zeker wanneer je het groene denken meeneemt in je verhaal, slechts 41 gram CO2 klinkt geweldig, maar hoeveel stroom moet worden opgewekt voor het spoor?
Voor forenzen is het een goede oplossing, mits er natuurlijk ergens in de buurt een treinstation is, zodra de werknemer met een bus of meerdere bussen moet reizen om bij een station te komen, dan is er een heel andere uitstoot van CO2.
Heerlijk dat het treinstation voor de deur van uw zaak aanwezig is.
En ook uw vertegenwoordigers kunnen met de trein gaan, komen ze aan 1 of 2 klanten per dag.
En wanneer je in b.v. Zeeuws Vlaanderen woont, helaas geen enkele trein te bekennen.
Kortom het gaat alleen op bij goed openbaar vervoer en dat ontbreekt buiten de randstad.
En we gaan meer betalen voor in de files te staan dus de prijs van de treinkaartjes kan verder omhoog.
Kostenaspecten spelen steeds mee binnen je bedrijf en het blijft steeds afwegen hoe het zo goed mogelijk te regelen.
Dus niets is ideaal, zoals Cruijff zegt, aan elk voordeel kleeft een nadeel en aan elk nadeel kleeft een voordeel.