Negen aandachtspunten voor een effectieve wervingssite
18 september 2007 -
De basis van arbeidsmarktcommunicatie is tegenwoordig de wervingssite, het werken bij gedeelte van de corporate site. Of het nu gaat om oriëntatie, of gesprekken, de wervingssite wordt bezocht. Maar wat moet er op die site staan? Hoe zet je de wervingssite optimaal in als communicatie- en wervingsmiddel? In deze checklist van Amcinfo.nl een overzicht hoe u uw wervingssite kunt optimaliseren.
Checklist wervingssite
Wanneer u uw wervingssite zo optimaal mogelijk wilt maken, moet deze voldoen aan de volgende criteria:
Inhoud
- Bied informatie aan over de organisatie, de mensen die er werken, de cultuur, de vacatures, de sollicitatieprocedure, de arbeidsvoorwaarden, testimonials van medewerkers, het recruitmentteam (naam en foto), agenda met wervingsevenementen waar u aanwezig bent.
- Schrijf wervend. Korte zinnen, niet te lange alinea's en pagina's (niet teveel scrollen). - Actualiseer de wervingssite continu. Niet alleen de vacatures, maar ook de overige informatie (voorwaarden, CAO's, etc.)
- Daar bijna niemand het meer doet, is het een goede manier om u te onderscheiden: laat geïnteresseerden een printversie van de wervingsbrochure aanvragen. Ook een goede manier om aan adressen te komen.
Design
- Look & feel moet overeenkomen met tijdsgeest. In feite moet een site iedere drie jaar opnieuw worden ontworpen.
- Maak gebruik van (bewegend) beeld. Dit zegt veelal meer dan alleen tekst. Zorg er wel voor dat u gangbare technieken gebruikt zoals Flash, zodat men niets hoeft te installeren.
Navigatie
- Zorg voor een overzichtelijke, logische menu-indeling. Zorg er bovendien voor dat mensen op ieder moment weten waar ze zich op de wevingssite bevinden en hoe ze terugkunnen.
Compatibiliteit
- De wervingssite moet zichtbaar en werkend zijn bij de meest gangbare browsers, oftewel Internet Explorer en Mozilla (Firefox). Indien u zich richt op creatieve sectoren, is compatibiliteit met Safari ook essentieel (Apple). Houd er rekening mee dat oudere versies niet alle nieuwe technieken aankunnen.
Solliciteren/Contact
- Geef sollicitanten de mogelijkheid online te solliciteren middels een formulier. Maar: mensen met veel ervaringen houden hier niet van. Geef dus ook de mogelijkheid te e-mailen of te bellen.
- Zorg voor een ontvangstbevestiging (al of niet automatisch) wanneer een sollicitatie is binnengekomen met daarin ook aangegeven het vervolg van de procedure inclusief tijdpad.
- Geef de mogelijkheid een open sollicitatie te sturen.
Relatiebeheer - Laat geïnteresseerden een profiel aanmaken (dat op ieder moment aan te passen of te verwijderen is) en stuur hen automatisch relevante vacatures via een jobalert (e-mail of sms).
- Zorg voor een RSS-feed.
- Laat geïnteresseerden zich abonneren op een e-mailnieuwsbrief.
- Zorg ervoor dat bezoekers vrienden kunnen wijzen op de site, vacatures of leuke items (virals), zogenaamde referrals.
Interactie
- Web 2.0: de bezoeker is in control. Laat hem/haar filmpjes bekijken, een behendigheidsgame spelen of een test doen. Zorg dat bezoekers bezig zijn met uw site.
- Geef de bezoekers de mogelijkheid om online vragen te stellen via een chatmodule, forum of weblog.
Vindbaarheid
- Zorg ervoor dat er een zoekmachine is op de wervingssite.
- Zorg ook dat de wervingssite goed vindbaar is via zoekmachines.
Overig - Maak subwervingssites als u met veel verschillende doelgroepen communiceert. Communiceer deze subwervingssites ook in online en printcommunicatie.
- Zorg voor een duidelijke verwijzing naar de wervingssite vanaf de corporate website.
- Communiceer uw privacy policy.
Deze checklist is opgesteld door Martijn Hemminga, initiator en hoofdredacteur van arbeidsmarktcommunicatiesite Amcinfo.nl en communicatiesite Communicatiecoach.com. Daarnaast is hij oprichter en directeur van Nr29 arbeidsmarktcommunicatiemanagement en een van de initiatiefnemers en docenten van de AMC Academie.
Bron:Managernet
Dat zijn prima tips die van nut kunnen zijn. Ik voorspel echter een site als www.jobchat.nl een grotere toekomst omdat je daar in de toekomst direct kunt chatten met de bedrijven die een baan voor je hebben. Tevens kun je op de eigen Chatkamer binnen jobchat de teksten plaatsen die je nodig acht om de kandidaat te triggeren. Ofschoon deze banenafdeling van het Chatkantoor, onder de naam www.jobchat.nl, net pas geopend is, voorspel ik dat soort initiatieven een groete toekomst.
John, Ik heb nog niet op die site gekeken maar van wat hier naar voren brengt een heel lucratief idee. Dat zou zeker ook een goede eyecatcher kunnen zijn.
RC PM