17 september 2007 -
Uit Canadees onderzoek van de Richard Ivey School of Business blijkt dat veel ict'ers gebukt gaan onder emotionele druk om te voldoen aan de verwachtingen van hun werkomgeving. Ze moeten hun kennis continu bijschaven om met nieuwe ict-investeringen en innovaties overweg te kunnen. Tegelijkertijd wordt directe actie van ze verwacht bij het oplossen van acute problemen.
Emotie
Om stand te houden bij werkdruk, laten veel ict'ers zich bij problemen steeds meer leiden door hun emotie. In plaats van de stier bij de horens te vatten, gaan ze op zoek naar morele steun, proberen ze de problemen vanuit een ander perspectief te bekijken, verdringen ze de problemen door aan andere zaken te denken, of accepteren ze dat er niets aan gedaan kan worden. De onderzoekers vermoeden dat dit vooral komt doordat ict'ers het gevoel hebben niets te kunnen doen aan de oorzaak van de onafhoudende stress en dat ze zich hoe dan ook door de problemen moeten heen slaan.
Kennisniveau Behalve een opeenstapeling van acute problemen voelen veel ict'ers de druk om hun kennisniveau continu bij te schaven. Ict-kennis is volgens de onderzoekers namelijk minder lang houdbaar dan kennis in andere sectoren, waardoor ict'ers minder kunnen profiteren van geaccumuleerde kennis. Velen zijn ‘in een continu gevecht om nieuwe technische vaardigheden te leren', aldus de Canadezen. De dreiging van kennisachterstand kan leiden tot ziekteverlof, burn-out en/of de wens om uit de ict te stappen.
Managers moeten stimuleren Voor managers is het zaak de ict'ers te stimuleren en te steunen in de behoefte van kennisverrijking. De onderzoekers van de Richard Ivey School of Business adviseren bijvoorbeeld om bestaande kennistrajecten te ontdoen van negatief klinkende termen als ‘boot camp'. Bovendien zouden managers een positieve werkinstelling van sollicitanten kritischer moeten beoordelen. "Optimisten houden meer hoop."
Bron:Computable
Maar is dit niet meer dan normaal dan? ict is een van de moeilijkste vakgebieden die er bestaan, leren doe je elke dag, en natuurlijk probeer je alles zo mooi mogelijk te maken, tenminsten als je een goede werknemer hebt natuurlijk.
D.Meyer
R.
|
|
2
-
03
-
2009
|
19
:
00
uur
Helemaal waar en het vreemde is dat deze zeer turbulente vakgebied als kenniseconomie niet wordt gerespecteerd, omdat ICTers niet hebben geleerd dat het een respectvol beroep is.
ICTers verkopen zichzelf te makkelijk en te goedkoop!